PENGUNJUNG SETIA

08 Mei 2011

PERANAN GURU, IBU BAPA PENTING

LEDANG 7 Mei - Kejayaan pelajar bukan sahaja atas bimbingan guru, tetapi dorongan dan komitmen ibu bapa amat diperlukan untuk memastikan kecemerlangan mereka dalam bidang pelajaran serta aspek lain.

Menteri Besar, Datuk Abdul Ghani Othman berkata, komitmen ibu bapa amat penting supaya anak- anak dapat menyedari betapa pentingnya pelajaran demi masa depan mereka.

"Kesedaran mengenai kecemerlangan pelajaran perlu dipupuk sejak usia muda agar mereka dapat belajar dengan bersungguh-sungguh.

"Anak-anak kita mungkin ada yang berbeza dari segi kecerdikan tetapi saya percaya masing-masing mempunyai keupayaan untuk berjaya," katanya semasa merasmikan Mesyuarat Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) Sekolah Kebangsaan (SK) Sri Tangkak, di sini semalam.

Turut hadir, Guru Besar SK Sri Tangkak, Ngarisan Jurimi dan Yang Dipertua PIBG sekolah berkenaan, Zakaria Osman.

Abdul Ghani berkata, pelajar tidak sewajarnya hanya cemerlang dalam bidang akademik, tetapi harus aktif melibatkan diri dalam kokurikulum yang dapat mencungkil pemikiran kreatif.

"Usaha kerajaan menerusi pelbagai pendekatan termasuk dedikasi para guru sememangnya memainkan peranan penting untuk meningkatkan lagi tahap pencapaian pelajar di seluruh negeri ini ke tahap yang lebih tinggi," katanya.

SUMBER: UTUSAN MALAYSIA, 8 MEI 2011

Tiada ulasan: