PENGUNJUNG SETIA

16 Mac 2010

POKOK JERANGKAP SAMAR

BAHAYA...pokok buluh patah terjuntai di tengah Jalan Bukit Gambir - Sungai Mati.

Buluh terjuntai bahayakan pengguna jalan raya

>>Oleh Hai Rozzaman Jalal

am@hmetro.com.my

LEDANG: Rimbunan pokok buluh di tepi Jalan Bukit Gambir – Sungai Mati berhampiran Simpang Lima Pekan di sini, diibaratkan jerangkap samar yang menunggu masa mencederakan atau lebih teruk meragut nyawa pengguna jalan raya itu.

Ini berikutan, sebatang pokok buluh yang patah dan terjuntai di tengah jalan tberkenaan pagi semalam dilihat amat berbahaya kepada pengguna yang melalui jalan itu termasuk kemungkinan mengakibatkan kemalangan.

Seorang pemandu, Shamsul Bahrin Sapuwan, 28, berkata dia menyedari pokok buluh itu patah dan terjuntai di tengah jalan ketika memandu menghala ke Serom dan terpaksa mengelak merempuh batang buluh terbabit.

Katanya, pokok buluh yang tumbuh merimbun di tepi jalan itu patah disebabkan ditiup angin ketika hujan malam kelmarin dan ia perlu ditebang serta dibersihkan sebelum berlaku kejadian tidak diingini.

“Kenderaan dari arah Bukit Gambir terpaksa mengelak dahan pokok buluh yang terjuntai di tengah jalan itu dan hanya menyedarinya dari jarak dekat.

“Selain pokok buluh, terdapat pokok besar yang tumbuh di tepi jalan itu dahannya merimbun ke arah jalan raya dan boleh patah apabila ditiup angin kencang,” katanya.

Bahrin berkata, keadaan itu boleh menyebabkan kemalangan apabila dahan pokok itu patah dan menghempap kenderaan melalui di bawahnya terutama ketika ribut dan hujan lebat.

Katanya, dahan pokok yang menghala ke arah jalan raya perlu dicantas dan dibersihkan bagi mengelakkan ia patah dan tumbang selain menghalang pandangan pengguna jalan.

"Langkah mencantas atau menebang pokok tumbuh liar di tepi jalan selain mengelakkan tumbang atau patah ia juga dapat mengindahkan persekitaran," katanya.

SUMBER: HARIAN METRO EDISI JOHOR, 16 MAC 2010

Tiada ulasan: