PENGUNJUNG SETIA

23 Mac 2009

247 PELAJAR UTHM SERTAI PROGRAM BESTARI KOMUNITI

LEDANG 22 Mac - Seramai 247 pelajar Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (UTHM) menyertai program Jalinan Bestari Komuniti Johor 2009 di kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Serom, di sini.

Program selama tiga hari itu menempatkan pelajar-pelajar terbabit di rumah 129 keluarga angkat yang bertujuan untuk mengeratkan lagi hubungan antara pihak universiti dan masyarakat setempat.

Majlis pelancaran program tersebut di Sekolah Kebangsaan Serom 3 disempurnakan oleh Menteri Besar Johor yang juga Ahli DUN Serom, Datuk Abdul Ghani Othman dan disaksikan oleh Naib Canselor UTHM, Prof. Datuk Dr. Mohd. Noh Dalimin.

Abdul Ghani dalam ucapannya berharap, program berkenaan dapat memberi pendedahan sewajarnya kepada masyarakat desa mengenai pengajian tinggi dan prospek kerjaya yang tersedia dalam bidang profesional.

"Kita mempunyai sistem pendidikan yang luas dan adil merangkumi pelbagai bidang.

"Bidang pendidikan dahulu cuma dapat dinikmati masyarakat bandar, namun, sekarang anak pekebun kecil, anak pemandu teksi atau anak siapa sahaja mampu berjaya ke mercu universiti," katanya pada majlis tersebut kelmarin.

Menurutnya lagi, program berkenaan diyakini dapat membawa pelbagai manfaat kepada masyarakat setempat.

Sementara itu, menurut Mohd. Noh, penganjuran program Jalinan Bestari itu diharap dapat membantu membangunkan kecemerlangan komuniti setempat.

Pelbagai aktiviti telah disusun dalam program Jalinan Bestari tersebut termasuk kursus motivasi kerjaya kepada pelajar-pelajar sekolah, kursus penggunaan komputer, gotong-royong di seluruh kawasan Serom serta ceramah agama.

Selain itu, khidmat masyarakat juga diberikan secara terus kepada penduduk setempat menerusi khidmat bantuan kesihatan, pameran agensi kerajaan dan swasta serta penyampaian sumbangan kepada keluarga susah.

SUMBER: UTUSAN MALAYSIA, 23 MAC 2009

Tiada ulasan: