PENGUNJUNG SETIA

13 Mac 2009

HADIAH ULANG TAHUN KE-25


SEBAHAGIAN daripada 25 pelajar cemerlang SPM menunjukkan sijil masing-masing selepas majlis meraikan pelajar cemerlang di Sekolah Menengah Sains Muar, Muar, semalam.


MUAR 12 Mac - Sambutan ulang tahun ke-25 Sekolah Menengah Sains Muar tahun ini cukup manis dengan kejayaan muncul sekolah paling cemerlang di negeri ini bagi keputusan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) 2008.

Sekolah berkenaan berjaya mencatatkan jumlah pelajar sebanyak 25 orang yang mendapat keputusan semua A1 dalam mata pelajaran yang diambil dan 58 orang mendapat semua A1 dan A2.

Kejayaan muncul sekolah terbaik peringkat negeri merupakan kejayaan kali keempat berturut-turut bagi Sekolah Menengah Sains Muar sejak tahun 2005.

Menurut Guru Penolong Kanan sekolah berkenaan, Zakaria Haiyun, pencapaian tahun ini nyata begitu membanggakan kerana para pelajar telah berjaya menyahut cabaran yang diberikan.

"Malah bilangan pelajar yang mendapat semua A dalam keputusan SPM tahun 2008 meningkat lebih tiga kali ganda berbanding sembilan orang pada SPM 2007," katanya pada majlis meraikan pelajar SPM cemerlang di sekolah tersebut, di sini hari ini.

Turut hadir Yang Dipertua Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) Sekolah Menengah Sains Muar, Zainal Amin.

Zakaria berkata, pengetua sekolah itu, Samian Sawiyo tidak dapat hadir pada majlis tersebut kerana berada di Johor Bahru untuk menerima anugerah sekolah cemerlang daripada Jabatan Pelajaran Negeri.

Sementara itu, salah seorang pelajar cemerlang, Nurul Nadia Mohd. Nasir melahirkan rasa bangga kerana dapat menyumbang sesuatu kepada rekod cemerlang sekolah berkenaan.

"Bagi saya, di samping belajar bersungguh-sungguh, kita juga tidak boleh melupakan aktiviti riadah," katanya yang mencatat keputusan 9A dalam semua mata pelajaran yang diambil.

Bagi Muhammad Syafiq Mohamed pula, kejayaannya memperoleh semua 9A dalam SPM turut banyak disumbang para gurunya yang cukup berdedikasi.

"Bagi saya, 60 peratus daripada kejayaan ini adalah hasil tunjuk ajar guru dan bakinya adalah usaha kita yang belajar bersungguh-sungguh dengan solat yang tidak dilupakan," katanya.

SUMBER: UTUSAN MALAYSIA, 13 MAC 2009

Tiada ulasan: