PENGUNJUNG SETIA

06 Mei 2012

TELAN SEGALA CEMUHAN


Oleh Norainon Othman



PASANGAN bahagia ini senasib, dilahirkan sebagai insan kerdil. Namun siapa sangka, kuasa Tuhan menentukan mereka memperoleh anak normal sebagai pelengkap mahligai cinta.

Mohamad Hairul Izewan, 12, adalah anugerah istimewa Ilahi buat pasangan Azman Tain, 52, dan Imah Abdul Samad, 42, hasil perkahwinan yang dibina pada 1998.

Orang kelainan upaya (OKU) yang menghidap sakit injap jantung bocor seperti Imah dikatakan berisiko tinggi untuk hamil dan melahirkan anak. Kali pertama hamil, kandungannya yang berusia lima bulan terpaksa digugurkan kerana dikhuatiri mengancam nyawanya.

Kali kedua hamil, sekali lagi doktor menasihatkan dia menggugurkan kandungan, tetapi Imah nekad mahu meneruskan hasrat memiliki zuriat.

Berkat ketabahannya dan percaya kepada kekuasaan Ilahi, Izewan lahir dengan berat 1.98 kilogram melalui pembedahan. Penyakit dihidapinya menyebabkan Imah tidak boleh melakukan kerja berat, cepat letih dan selalu rasa hendak tidur.

Berasal dari Lenggong, Perak, Imah berkata, mereka sudah lali dengan kata-kata kurang manis yang keluar daripada mulut orang, tetapi terpaksa menguatkan hati dan menelan segala cemuhan.

Namun demi anak tunggalnya, Imah berusaha gigih membantu suami mengusahakan kedai jahit mereka di Taman Samudera, Batu Caves, Selangor.

"Orang kata kami dapat bantuan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) tetapi kenapa hendak kerja keras? Saya kerja keras kerana memikirkan masa depan anak. Kami mahu kehidupan anak kami terjamin," katanya.

Menurutnya, dia dan suami bersyukur kerana anaknya memahami keadaan mereka dan ringan tulang membantunya berniaga seperti mengangkat barang, air tin dan air batu.

"Alhamdulillah, Allah beri anugerah, anak saya kuat semangat. Sikapnya memberi kekuatan kepada saya. Disebabkan kekurangan diri, dulu saya pemalu, tetapi kini saya ketepikan rasa malu itu demi masa depan anak," katanya.

Banyak pengalaman berkaitan keadaan fizikalnya yang kerdil ditempuhi. Izewan turut berdepan cabaran sama hingga mematangkan dirinya. Walaupun masih kecil, anak tunggalnya turut mengangkatnya hingga ke kereta jika dia mengalami semput.

"Orang kata saya ambil anak angkat. Ada juga yang cakap 'laaa... kecil-kecil boleh kahwin?... macam mana keluarkan anak?' Pertanyaan menjengkelkan itu sering diulang-ulang hingga kadangkala membuatkan kesabaran tercabar.

"Sebelum berkahwin, ada yang berkata `siapa la nak bela hang?' Saya rasa tersisih mendengar perkataan sebegitu, tetapi terpaksa kuatkan hati dan reda dengan keadaan diri. Saya sentiasa memandang daripada sudut positif," katanya.

Ketika Izewan membantunya berniaga, ada pelanggan bertanya sama ada Izewan adalah anaknya. Pertanyaan itu timbul mungkin disebabkan mereka tidak percaya Imah mampu mengandung.

"Anak pernah mengadu kawannya bertanya sama ada dia tidak malu mempunyai ibu bapa kerdil. Anak bengang dengan pertanyaan rakannya tetapi menjelaskan dia boleh menerima kekurangan yang ada pada kami.

"Dalam menempuh bermacam pengalaman pahit, ada juga insiden lucu. Misalnya, ketika saya melintas jalan, ada orang tanya saya, `Anak siapa ni? Emak mana?' Saya terkejut lalu menjawab, saya datang dengan suami.

"Ketika melintas jalan dengan anak, ada juga orang yang berpesan kepada anak supaya memimpin saya, takut nanti jatuh. Kalau ke kawasan yang tidak biasa kami kunjungi, turun saja daripada kereta, semua orang bangun hendak tengok," katanya.

Kekuatan semangat Imah sedikit sebanyak dipengaruhi sikap positif ditunjukkan suaminya sebagai ketua keluarga. Kedua-duanya berpegang kepada prinsip `di mana ada kemahuan, di situ ada jalan'.

Tergolong dalam kategori OKU tidak dijadikan alasan untuknya mengharapkan ihsan orang semata-mata tanpa perlu berusaha. Selagi ada kudrat dan kemampuan, hidup berdikari dan tidak menyusahkan orang lain menjadi pegangan Azman.

Itu kelebihan Azman yang mengalami terencat tumbesaran akibat diserang demam panas ketika usia enam bulan. Disebabkan keadaan itu, dia hanya memulakan persekolahan darjah satu pada usia lewat iaitu 11 tahun dan sempat bersekolah cuma dua tahun.

Sepanjang tempoh tidak bersekolah, anak kelahiran Bukit Gambir, Muar, Johor itu hanya terlantar di rumah kerana tidak mampu bergerak dan berjalan.

"Saya masuk darjah satu ketika usia 11 tahun dan ke sekolah dengan berkerusi roda. Daripada darjah satu, saya terus melompat ke darjah enam.

"Bagaimanapun, saya tidak meneruskan pengajian ke sekolah menengah kerana tiada siapa mahu menghantar disebabkan jaraknya jauh dari kampung.

"Saya fikir, jika terus tinggal di kampung, bagaimana saya hendak membina masa depan kerana peluang terhad. Berikutan itu, saya mengambil keputusan mendaftarkan diri dengan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) dan menerima tawaran mengikuti kursus menjahit pada 1984 selama tiga tahun di Pusat Pemulihan Orang Cacat di Cheras.

"Selain menjalani kursus menjahit, saya mengikuti latihan anggota untuk menguatkan otot. Banyak perubahan dapat saya lakukan sejak berhijrah ke Kuala Lumpur.

"Daripada tidak boleh berjalan dengan terpaksa menggunakan bantuan tongkat, sampai saya boleh bergerak dan cari kerja," katanya.

Dia perlu kuat semangat dan maju ke depan untuk berjaya seperti orang lain. Tanpa mempedulikan kata orang yang kadangkala boleh melemahkan semangat, dia perlu cekap dan berusaha sendiri.

"OKU bukan tiket untuk memudahkan saya mendapatkan peluang dan kemudahan. Sebaliknya, seperti orang lain, saya bekerja keras dan berusaha bersungguh-sungguh untuk mencapai kejayaan.

"Untuk mencari tapak perniagaan kedai jahit, saya perlu turun naik majlis perbandaran dan meronda mencari tapak kosong. Saya buat surat permohonan untuk menjalankan perniagaan serta mendapatkan sokongan.

Mujur juga saya tidak bersendirian kerana kami ada persatuan, Pertubuhan Kebangsaan Orang Kerdil Malaysia (PKOKM) yang membantu ahlinya. Sebagai OKU, pergerakan kami tidak pantas macam orang normal, tetapi saya tidak fikir semua itu kerana bagi saya, hendak seribu daya. Akhirnya saya terjumpa lot kosong di medan selera Taman Samudera, Batu Caves yang boleh saya ubahsuai untuk dijadikan kedai jahit.

"Kita macam ini (OKU), makin tumpuan orang pada kita. Orang sakit hati, sihir. Kadangkala orang patahkan semangat kita. Orang cakap 'engkau kerja kuat buat apa? Bukan banyak mana pun nak makan'," katanya.

Kata-kata sinis seperti itu tidak melemahkan semangat Azman, sebaliknya dianggap pemangkin untuk memajukan diri dan keluarga.

Berbekalkan pengalaman sebagai tukang jahit lebih 25 tahun di dua kilang jahit, dia membuka kedai jahit dengan modal RM10,000 yang dikumpulkan hasil simpanan selama bekerja di situ.

Adat berniaga, bermacam kerenah pelanggan dihadapi. Apapun, baginya itu semua rencah dalam perniagaan dan dia melakukan sebaik mungkin memenuhi kepuasan pelanggan.

Tempahan pakaian semakin 'lebat' menjelang Aidilfitri. Tepat jam 8 pagi, dia memulakan tugas di kedai jahitnya menyiapkan tempahan pelanggan dan pekerjaan itu berlarutan sehingga 12 tengah malam.

Dia berjaya meningkatkan taraf kehidupannya. Jika ketika makan gaji dulu, jam 6.30 pagi Azman keluar rumah untuk menaiki bas ke tempat kerja, kini kehidupannya selesa dan lebih teratur sejak memiliki perniagaan sendiri.

Malah, mencari pasangan hidup juga dilakukannya tanpa bantuan orang lain, selain membeli kereta dan rumah hasil titik peluh sendiri. Sebelum memiliki kereta, Azman menggunakan motosikal roda tiga bagi memudahkan pergerakannya.

"Berniaga perlukan kenderaan. Apabila ada anak, saya ingin bertukar kepada kereta dan mengambil lesen. Pada mulanya saya rasa tidak yakin boleh memandu, malah pegawai Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) yang melihat saya juga tidak yakin saya mampu memandu.

"Belum cuba belum tahu. Saya kuatkan semangat dan belajar sendiri dengan kawan yang juga OKU dan berjaya memperoleh lesen," katanya.

Tiada ulasan: