PENGUNJUNG SETIA

30 Mei 2008

EL-HIKMAH YAKIN MARHABAN DITERIMA

El-Hikmah yakin marhaban diterima
Oleh Zaidi Mohamad

Mahu tepis tanggapan bahawa irama padang pasir muzik kampung, tujuan keagamaan saja

MENJADIKAN Hijjaz sebagai mentor, kumpulan nasyid baru, El-Hikmah yakin dapat menerokai pasaran industri muzik yang tidak menentu keadaannya dengan mengetengahkan konsep koleksi lagu marhaban melalui album sulung mereka, Marhaban Ya Nurulaini.

Album yang diterbitkan oleh dua anggota Hijjaz, Faizal Osman dan Munif Ahmad dipasarkan sejak 15 April lalu.


Kumpulan El-Hikmah dianggotai enam orang ahli iaitu, Md Fadli Yusof, 28, Mohd Halim Paboh, 24, Muhammad Hakim Abd Rahman, 24, Mohd Solehan Yunus, 25, Fahrudin Jamingan, 27 dan Anuarudin Md Som, 25.

Namun ketika ini, Halim ‘direhatkan’ buat seketika demi meneruskan pengajiannya. Buat masa ini mereka bergerak secara berlima.

Dengan, hanya bertunjangkan niat suci untuk terus mengekalkan hayat marhaban yang selalu dimainkan di kawasan perkampungan sebagai majlis keagamaan, mereka ingin menerjah arus seni supaya irama itu terus bergema di setiap pelusuk tempat.

Mengambil kesempatan cuti sekolah ketika ini, memberi peluang kepada empat anggota El-Hikmah iaitu Fadli, Solehan, Anuar dan Hakim yang bergelar guru sekolah di Johor untuk mempromosikan album mereka.

Jurucakap kumpulan ini, Md Fadli berkata, pembabitan mereka dalam marhaban sebenarnya sudah bermula sejak dua tahun lalu, namun kalau mahu dilihat dalam skop komersial, sejak Ramadan tahun lepas kami mula aktif lebih serius.

“Kebetulan saya mengenali Faizal daripada kumpulan Hijjaz. Kami ada berbincang untuk mengembangkan marhaban dalam bentuk album. Saya mencari anggota lain yang mana mereka pernah menganggotai kumpulan Mutiara dan pernah mendapat naib juara di festival nasyid peringkat negeri Johor pada tahun 2005.

“Dengan bimbingan kumpulan Hijjaz yang kami anggap sebagai mentor, kami berharap supaya konsep marhaban yang diterapkan dengan elemen muzik, dan tradisi ini mampu menyemarakkan lagi persada seni,” katanya.

Menurut Fadli lagi, El-Hikmah juga mahu menepis tanggapan sesetengah pihak yang melabel marhaban sebagai muzik kampung dan hanya dimainkan untuk tujuan keagamaan atau di majlis tertentu saja.

“Sebaliknya harapan kami semoga marhaban akan terus diingati oleh generasi muda teristimewanya dan kekal di ingatan dan terus dilagukan mereka,” kata Fadil yang sudah pun berkahwin dan mempunyai seorang anak.

Meneruskan legasi muzik nasyid bukan bermaksud mereka mahu mendabik dada, hakikatnya El-Hikmah ingin terus menyemarakkan seni muzik tanah air. Dengan izin Tuhan, mereka ingin terus melakar jaya dan menanam impian untuk berkolaborasi dengan beberapa artis tempatan yang memperjuangkan muzik islamik.

“Kami mahu mengharungi arus seni dengan hasrat untuk bersaing secara sihat di samping menyebarkan mesej dakwah untuk kebaikan bersama. Pada masa mendatang, kalau diberi kesempatan kami ingin berduet dengan mentor kami sendiri, Hijjaz, Rabbani dan Mawi.

“Kami juga menyimpan angan untuk mengetengahkan muzik ala padang pasir dan muzik nasyid seperti El-Suraya dan Al-Mizan. Kami juga merancang untuk menghasilkan album nazam, yang mengandungi syair Arab penuh dengan puji-pujian,” kata Farid mewakili teman-temannya yang lain.

Info

Kelima-lima anggota El-Hikmah berasal dari Johor. Hanya Fadli berasal dari Batu Pahat, selebihnya dari Muar.

Solehan dan Anuarudin sudah pun mengikat tali pertunangan dengan kekasih hati mereka.

Proses rakaman album ini dilakukan pada pertengahan bulan ramadan tahun lalu dan mengambil masa empat hari untuk melangsaikan proses itu.

Fahrudin bekerja sebagai penyelia di bawah Kementerian Luar Bandar dan Wilayah daerah negeri Johor.

Album ini memuatkan sembilan buah koleksi marhaban popular yang disampaikan dengan melodi berbeza, beserta dua bacaan Rawi dan sebuah lagu nasyid berjudul Keunggulan Ilmu.

Album ini juga boleh dibeli secara online dengan melayati laman web: www.hijjazrecords.com.my

Sumber: Berita Harian 30 Mei 2008

Tiada ulasan: