PENGUNJUNG SETIA

06 Jun 2008

PERJALANAN GENTAYANGAN BERMULA

Perjalanan Gentayangan bermula


RASHDAN BABA (dua dari kanan) berbincang dengan pengarah Zulkiflee M. Osman (kanan) ketika penggambaran filem Gentayangan di Kampung Serom Panggung, Muar, Johor baru-baru ini.

BERSESUAIAN dengan tema misteri dan seram yang menjadi teras filem Gentayangan, pemilihan rumah berunsur tradisional dan menggerunkan menjadi pilihan produksi filem itu.

Filem sulung terbitan syarikat Secondlife Picture Sdn. Bhd. , sengaja memilih sebuah rumah yang sudah 15 tahun tidak berpenghuni di Serom Panggung, Muar, Johor bagi mewujudkan suasana yang dikehendaki.

Selama enam hari berkampung di sana baru-baru ini, seluruh krew produksi yang diketuai oleh sutradaranya, Zulkifle M. Osman banyak merakamkan babak utama dan menarik dalam filem di rumah berkenaan.

“Antara babak yang akan dirakamkan di rumah itu ialah pertarungan kuasa jahat yang penuh dengan aksi dramatik dan mendebarkan,” kata penerbit eksekutif bersama filem tersebut, Rashdan Baba ketika ditemui semasa penggambaran filem itu baru-baru ini.

Seramai 65 tenaga produksi filem bercorak aksi, misteri dan seram Gentayangan berada di daerah itu untuk menjalani penggambaran.

Misteri

Gentayangan yang bakal ditayangkan pada Februari tahun depan dibintangi seramai 24 pelakon terkenal antaranya Rusdi Ramli, Nasir Bilal Khan, Yasmin Hani dan Hasnol Rahmat.

Selain Muar, penggambaran filem Gentayangan yang menelan belanja kira-kira RM2.5 juta itu turut dilakukan di sekitar Melaka dan ibu negara.

Menurut Rashdan, Gentayangan yang bermaksud terawang-awang merupakan filem yang digarap hasil karya Shariman Wahab mengisahkan empat pelajar sebuah institusi pengajian tinggi merancang untuk bercuti di kampung masing-masing selepas tamat peperiksaan akhir ijazah mereka.

Keempat-empat pelajar terbabit iaitu Risham (lakonan Rusdi Ramli), Kaher (Hasnol Rahmat), Rahila (Yasmin Hani) dan Sabrina (Lana Nordin) bercuti di destinasi pertama iaitu kampung Risham dan bermula dari situ, mereka telah menemui pelbagai rahsia yang tersimpan sejak sekian lama.

Menurut Rashdan, pelbagai peristiwa misteri dan seram yang dilalui keempat-empat pelajar itu akhirnya membawa kepada sejarah penggunaan ilmu hitam oleh Alang Jali lakonan Nasir Bilal Khan yang cuba dihalang oleh Tok Borhan lakonan Abu Bakar Omar yang membesarkan Risham selama ini.

Gentayangan turut dibintangi beberapa pelakon terkenal seperti Afida Es, Kuswadinata, Rozita Che Wan, Yang Kassim serta penampilan istimewa Tan Sri Jins Shamsuddin.

Apa yang membezakan filem terbaru ini ialah ia menggabungkan teknik Imej Penjanaan Komputer (CGI) yang bernilai RM750,000 serta lagak aksi ngeri oleh pasukan MRS Stunt di bawah kendalian Mohd. Razib Salimin.

“Seramai 14 tenaga lagak aksi ngeri digunakan dalam filem ini dan kita turut menggunakan kaedah CGI yang bernilai RM1.2 juta hasil idea pereka tempatan, Jefri Salleh.

“Pada masa yang sama, Gentayangan juga dirujuk kepada Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) bagi memastikan segala isi kandungannya tidak menyimpang daripada landasan agama," jelasnya.

Rashdan berkata, filem itu diterbitkan oleh seorang usahawan, Datuk Dr. Zubir Yahya yang kini bergiat dalam bidang perniagaan berasaskan telekomunikasi bergerak.

Beliau juga yakin dengan kemampuan pengarah Zulkiflee yang telah mengarah 12 buah filem sebelum ini bagi memastikan filem itu mampu menarik peminat tempatan dan ia juga dijangka akan ditayangkan di luar negara apabila siap kelak.

SUMBER: UTUSAN MALAYSIA, 6 JUN 2008

Tiada ulasan: