PENGUNJUNG SETIA

22 September 2008

'BERUK GIGIT KEPALA SAYA'

‘Beruk gigit kepala saya’

Oleh Junita Mat Rasid
am@hmetro.com.my


MUAR: Seorang kanak-kanak perempuan berusia lapan tahun cedera di kepala dan tangan akibat digigit seekor beruk yang menyerangnya ketika bersama adik lelaki dan beberapa rakan di taman permainan Taman Sri Tanjung Indah, petang kelmarin.

Beruk jantan itu yang dipanggil ‘Roy’ oleh pemiliknya yang tinggal bersebelahan taman perumahan itu dikatakan terlepas sebelum menyerang mangsa kira-kira jam 3 petang.

Noraqilah Farhana Azhar, murid Tahun Dua Sekolah Kebangsaan Parit Bunga, terpaksa mendapat rawatan di sebuah klinik swasta sebelum menerima rawatan lanjut di Hospital Pakar Sultanah Fatimah (HPSF).

Beruk berkenaan yang melarikan diri ke bumbung rumah penduduk taman itu turut merosakkan antena televisyen dan bumbung sebelum ditembak kakitangan Jabatan Perlindungan Hidupan Liar dan Taman Negara (Perhilitan), jam 7.30 malam.

Noraqilah ketika ditemui, berkata dia bersama adiknya Mohd Adib Salihin, 7, dan beberapa rakan dikejar beruk itu yang muncul dari kawasan permainan gelongsor.

“Kami berlari tapi saya terjatuh menyebabkan beruk itu terus menerkam sebelum menggigit kepala dan tangan. Saya menjerit kesakitan sambil menutup muka dengan tangan. Binatang itu hanya melepaskan saya apabila seorang penduduk menghalaunya,” katanya.

Beruk itu mengejar adik dan beberapa rakannya pula tetapi mereka dapat melarikan diri.

Haiwan itu kemudian memanjat bumbung rumah penduduk.

Sementara itu, bapa Noraqilah, Azhar Mohamed, 33, kakitangan swasta, berkata seorang wanita menghantar anaknya ke rumah dengan kepala dan baju berlumuran darah sambil menangis kesakitan.

“Saya tak menyangka anak saya diserang beruk sehingga menyebabkan kecederaan,” katanya.

Azhar tidak berpuas hati dengan tindakan pemilik beruk itu yang menambatnya di tepi pokok bersebelahan taman permainan.

“Saya diberitahu beruk itu sudah dipelihara sejak tiga tahun lalu. Pemiliknya turut memelihara seekor lagi beruk dan saya berharap pihak berkuasa mengambil tindakan tegas,” katanya.

SUMBER: HARIAN METRO, 22 SEPTEMBER 2008

Tiada ulasan: