PENGUNJUNG SETIA

22 September 2008

HAJAT PAKAI BAJU SEDONDON BERAKHIR DI TENGAH JALAN

Hajat pakai baju sedondon berakhir di tengah jalan

MUAR: Mengikut perancangan, mereka sekeluarga sepatutnya berpakaian sedondon warna jingga pada Aidilfitri pertama.

Namun, takdir Tuhan mengatasi segalanya apabila seorang murid tahun dua Sekolah Kebangsaan Sagil Kampung, dekat sini, terbunuh, manakala bapa dan saudaranya parah, apabila Proton Saga yang mereka naiki dirempuh Proton Wira dalam kejadian di persimpangan Parit Rabu di Bukit Gambir di sini, tengah malam, kelmarin.

Dalam kejadian kira-kira jam 12 tengah malam itu, Nur Fikri Paiman, 8, dari Kampung Melayu Raya, dekat sini, meninggal dunia ketika dalam perjalanan mendapat rawatan di Hospital Pakar Sultanah Fatimah (HPSF) akibat kecederaan organ dalaman.

Bapanya, Paiman Kijan, 54, kakitangan Klinik Kesihatan Sagil, dan sepupunya, Adam Misman, 19, pelajar kolej swasta, cedera parah di tangan dan kaki dan dimasukkan ke wad hospital sama, manakala ibu Nur Fikri, Rosnah Daso, 50, hanya cedera ringan.

Pemandu Proton Wira itu yang tidak dikenali turut cedera ringan di muka dan dirawat sebagai pesakit luar di hospital sama.

Abang mangsa, Fairuz, 26, berkata, dia tidak menyangka kemalangan itu menyebabkan adik bongsu daripada enam beradik dan paling manja dengan anggota keluarga lain, meninggal dunia beberapa hari sebelum menyambut hari raya.

“Semua persiapan hari raya sudah disiapkan, malah pada tahun ini kami sekeluarga akan memakai baju sedondon iaitu warna oren samar,” katanya.

Menurut Fairuz, kemalangan berlaku ketika bapanya dalam perjalanan ke bandar untuk menyertainya makan di sebuah gerai selepas mengambil isterinya yang bekerja di sebuah kilang.

“Kami berjanji keluar makan sekeluarga selepas saya mengambil isteri dan sepatutnya jam 11.30 malam kami sudah berada di gerai makan, tetapi apabila bapa tidak muncul, saya cuba menghubungi telefon bimbitnya beberapa kali, tetapi tiada jawapan.

“Saya hanya mengetahui kemalangan yang menimpa keluarga apabila dihubungi seorang rakan sebelum ke tempat kejadian,” katanya ketika ditemui di Rumah Mayat HPSF di sini, semalam.

Katanya, sudah menjadi kebiasaan, dia bersama isteri akan makan lewat malam bersama-sama di bandar dan disertai ibu bapanya dengan ditemani adik bongsu daripada enam beradik itu.

Dia berkata, adiknya sentiasa mengikut ibu bapa keluar makan kerana masih bersekolah, manakala semua adik beradiknya yang lain sudah bekerja dan berkeluarga.

SUMBER: HARIAN METRO, 22 SEPTEMBER 2008

Tiada ulasan: