PENGUNJUNG SETIA

28 Disember 2009

SUKAN JOHOR AKAN JADI ACARA DWITAHUNAN


Menteri Besar, Dato' Abdul Ghani menerima cenderamata dari Pegawai Daerah Kluang, Abdul Razak Mohd Salleh di Majlis Persmian Sukan Johor, di Stadium Sultan Ibrahim.

Menteri Besar, Dato' Abdul Ghani menerima cenderamata dari Pegawai Daerah Kluang, Abdul Razak Mohd Salleh di Majlis Persmian Sukan Johor, di Stadium Sultan Ibrahim.


Ditulis oleh Hamirul Hairi Mohd Noh

MUAR: Sukan Johor akan dijadikan sebagai temasya sukan dwitahunan sebagai landasan untuk mencungkil bakat baru bagi menggalas cabaran negeri di kejohanan peringkat kebangsaan dan antarabangsa.
Menteri Besar, Dato’ Abdul Ghani Othman, berkata dengan penyertaan menyeluruh masyarakat di semua peringkat, ia menjadi medan terbaik bagi mengenal pasti bakat yang berpotensi dari kampung, mukim dan daerah untuk diketengahkan.

“Kebanyakkan atlet dari negara-negara maju juga datang dari penglibatan masyarakat yang menyeluruh dalam program-program sukan yang diadakan. Oleh itu, penganjuran sukan seperti ini amat digalakkan,” katanya pada , di sini, semalam.

Katanya lagi, usaha pencarian bakat itu akan dipergiatkan melalui penganjuran sukan berkenaan yang akan diselang-selikan dengan kejohanan Sukan Jawatankuasa Penyelaras Mukim-Mukim (JPMM) Dewan Undangan Negeri Johor.

"Kita berharap melalui gabungan atlet berusia di bawah 21 tahun dalam sukan Johor dan peserta Sukan JPMM yang merangkumi pelbagai peringkat umur, penyertaan masyarakat dalam sukan akan lebih menyeluruh selain dapat mewujudkan persaingan sihat di kalangan atlet,” katanya.

Sukan Johor mula diperkenalkan pada 2004 membabitkan penyertaan lebih dari 1,000 atlet dalam tujuh acara, iaitu memanah, ping pong, sepak takraw, badminton, basikal, pencak silat dan olahraga.

Abdul Ghani berkata, kerajaan juga akan membangunkan kemahiran teknikal kejurulatihan bagi kemajuan sukan di peringkat tempatan.

“Kita juga akan meningkatkan kualiti dan kemahiran pegawai sukan di peringkat tempatan bagi mengatasi masalah kekurangan pegawai yang berkelayakan mengendalikan pertandingan di peringkat itu,” katanya.

Katanya lagi, kerajaan negeri akan turut menyediakan kemudahan asas sukan seperti peralatan kelengkapan yang lebih baik, pembinaan gelanggang dan sebagainya yang diperlukan di semua peringkat.

Sukan Johor 2009 berlangsung selama enam hari bermula pada 23 Disember.

SUMBER: PORTAL KHABAR ORANG JOHOR, 28 DISEMBER 2009

Tiada ulasan: