PENGUNJUNG SETIA

25 November 2008

JPS DIMINTA PANTAU KERJA TAMBAK PANTAI

YAHYA menunjukkan beg pasir yang diletakkan di tebing pantai kuala pangkalan nelayan Parit Karang Laut, Muar, bocor, kelmarin.

MUAR: Persatuan Ekonomi Nelayan Parit Karang Laut, dekat sini, meminta Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) memantau pelaksanaan projek penambakan pantai pangkalan nelayan kampung berkenaan, yang didakwa tidak memenuhi spesifikasi dan memusnahkan prasarana sedia ada.

Pengerusinya, Yahya Baba, berkata projek yang menelan kos RM90,000 itu membabitkan kerja menambak tepi pantai sepanjang kira-kira 300 meter di kuala pangkalan nelayan berkenaan dengan beg pasir.

Beliau berkata, projek itu bertujuan mengelak hakisan terutama ketika air pasang dan ketika hujan lebat.

Bagaimanapun, katanya, beg pasir yang diletakkan di tepi pantai kuala jeti nelayan di situ mula mendap dan sebahagiannya hampir dihanyutkan air walaupun projek itu baru dua bulan disiapkan.

“Beberapa beg juga didapati bocor menyebabkan pasir di dalamnya turut dihanyutkan air menyebabkan sebahagian tebing di situ semakin mendap dan cetek.

“Kami juga mendapati sebahagian beg tidak penuh dengan pasir menyebabkannya mudah terbuka apabila dibasahi air,” katanya, ditemui di jeti nelayan berkenaan, kelmarin.

Nelayan, Alias Hashim, berkata pemborong sepatutnya menanam cerucuk dan konkrit di bahagian tebing pantai itu sebelum meletakkan beg pasir bagi mengelakkan beg pasir dihanyutkan.

Tinjauan ke jeti pangkalan nelayan berkenaan mendapati permukaan tebing pantai yang diturap, pecah malah kemudahan bangku tempat duduk pengunjung juga rosak serta bersepah di tepi hutan bakau berdekatan.

Alias mendakwa, bangku itu diletakkan di bahu jalan bagi memberi peluang pengunjung duduk berehat sambil menyaksikan keindahan pemandangan kuala pangkalan itu yang bertentangan dengan Selat Melaka.

Bagaimanapun, katanya, bangku itu dipindahkan pemborong bagi memudahkan lori yang membawa beg pasir lalu di situ sekali gus menyebabkan banyak prasarana rosak sehingga menjejaskan kedatangan pengunjung.

SUMBER: BERITA HARIAN, 25 NOVEMBER 2008

Tiada ulasan: