PENGUNJUNG SETIA

28 November 2008

EMPAT GERAI TUTUP PERNIAGAAN

Oleh Jamaludin Husin
bhnews@bharian.com.my


MUAR: Empat daripada enam peniaga gerai di Medan Ikan Bakar, Parit Karang Laut, Tanjung Gading, dekat sini, terpaksa menutup perniagaan mereka manakala dua lagi dijangka akan turut berbuat demikian berikutan kekurangan pelanggan sejak enam bulan lalu.

Keadaan itu jika berterusan akan menyebabkan medan ikan bakar bernilai RM500,000 yang dibangunkan kerajaan negeri dan Persatuan Ekonomi Nelayan Parit Karang, terbiar, sedangkan banyak usaha sudah dilakukan bagi membangunkan kemudahan di situ.

Penasihat Persatuan itu, Norizan Mahat, berkata keadaan jauh berbeza ketika kemudahan itu dibuka kepada orang ramai pada pertengahan 2006, yang tidak putus-putus dikunjungi pelanggan, termasuk dari luar kawasan termasuk dari Batu Pahat, Tangkak, Sungai Rambai dan Singapura.

"Bagaimanapun, sejak enam bulan lalu kedatangan pelanggan semakin hari semakin berkurangan menyebabkan beberapa peniaga menutup perniagaan bagi mengelak menanggung kerugian," katanya.

Sementara itu, Pengerusi Persatuan Ekonomi Nelayan Parit Karang Laut, Yahya Baba, mendakwa keadaan prasarana dan jalan yang rosak menyebabkan pelanggan kurang berminat untuk datang menjamu selera di gerai Medan Ikan Bakar berkenaan.

SUMBER: BERITA HARIAN, 28 NOVEMBER 2008

Tiada ulasan: