PENGUNJUNG SETIA

22 Oktober 2009

KETURUNAN DAARISAH, MOHD ALI BERHIMPUN

SEBAHAGIAN daripada keluarga keturunan Daarisah - Mohd Ali bergambar kenangan pada majlis perjumpaan keluarga itu di Kampung Parit Kassan, Bukit Gambir.
HAI ROZZAMAN JALAL | BERITA HARIAN

LEDANG: Usaha menghimpunkan satu keturunan yang mempunyai beberapa generasi dalam satu pertemuan bukan perkara mudah, apatah lagi kebanyakannya tidak tinggal setempat atau berada di seluruh tanah air.

Atas inisiatif dan keinginan merapatkan hubungan persaudaraan yang dibentuk dari generasi pertama hingga kini, usaha itu membuahkan hasil apabila satu pertemuan keluarga keturunan pasangan Daarisah dan Mohd Ali berjaya disatukan di Kampung Parit Kassan, Bukit Gambir.

Salimin Abd Ghani - Pengerusi Penaja

Pengerusi Penaja, Salimin Abd Ghani, berkata inisiatif awal membentuk salasilah keluarga keturunan itu dilakukan oleh Prof Dr Mohd Kidin Shahran sejak beberapa tahun lalu dengan mengumpul maklumat generasi kedua dan ketiga yang masih hidup, selain mengingati susur galur keturunannya.

“Keturunan ini berasal dari Demak, Jawa Tengah dan mereka dikurniakan tiga lelaki dan empat perempuan iaitu Rakinah, Kaini, Abd Latif, Jasinah, Abd Jabar, Lasipah dan Subari.

“Difahamkan semua anak mereka kecuali Kaini yang meninggal dunia di Demak berhijrah ke Malaya (Malaysia) mencari penghidupan baru kira-kira seabad yang lalu.

"Apabila salasilah enam generasi pertama itu berjaya disusun, pengumpulan data dan pembangunan pangkalan data sudah dilakukan malah lawatan ke kampung asal moyang kami di Demak, Indonesia turut dilakukan,” katanya.

Katanya, perjumpaan yang julung kali itu diadakan di rumah Siti Norida Shahran, cucu anak sulung pasangan itu, Allahyarhamah Rakinah Mohd Ali.

“Kira-kira 600 orang dari generasi kedua hingga kelima keturunan itu hadir dan mereka bukan sahaja dari sekitar Ledang dan Muar tetapi datang dari Kuala Lumpur, Melaka, Johor Bahru dan Singapura.

“Generasi kedua yang dapat hadir pada majlis ini iMominah Dahlan, 75, iaitu isteri keempat kepada Subari, anak ketujuh pasangan Daarisah dan Mohd Ali itu, walaupun berkeadaan uzur," katanya.

Salimin berkata, salasilah penuh keluarga Keturunan itu boleh diakses melalui laman web www.daarisah-mohdali.myheritage.com yang dibina khas untuk menyimpan maklumat semua generasi serta menjejaki keluarga keturunan itu.

SUMBER: BERITA HARIAN EDISI JOHOR, 22 OKTOBER 2009

Tiada ulasan: