PENGUNJUNG SETIA

20 Januari 2010

700 SERTAI MAJLIS MAAL HIJRAH

NIZAM menyampaikan ceramah kepada murid Sekolah Agama Bukit Gambir pada sambutan Maal hijrah sekolah itu.

HAI ROZZAMAN JALAL | BERITA HARIAN

LEDANG: Seramai 700 murid sesi pagi dan petang Sekolah Agama Bukit Gambir (SABG) menyertai majlis sambutan Maal Hijrah peringkat sekolah itu sebagai memperingati erti sebenar hari berkenaan.

Guru Besarnya, Misnah Paimin, berkata program itu bertujuan untuk meraikan ketibaan tahun baru 1431 hijrah dan menjadi program tahunan dalam takwim setiap sekolah agama.

Katanya, sekolah itu yang mempunyai dua sesi mengadakan dua majlis berasingan iaitu di sebelah pagi dan petang yang dihadiri guru serta murid kedua-dua sesi.

Beliau berkata, sambutan itu diisi dengan ceramah agama yang menyentuh mengenai penghijrahan Rasulullah SAW serta peristiwa yang berlaku pada bulan Muharam yang disampaikan oleh Guru Penolong SABG, Ustaz Nizam Ali.

“Melalui ceramah agama yang disampaikan murid-murid dapat memahami serta menghayati tujuan diadakan sambutan Maal Hijrah serta dapat mengetahui peristiwa yang berlaku pada bulan Muharam.

“Mereka juga dapat mengaitkan peristiwa tersebut dengan pelajaran yang telah mereka pelajari selain melalui pembacaan kitab yang berkaitan,” katanya.

Hadir sama pada majlis itu, Guru Penyelia Pagi SABG, Ferdausy Gufran serta dua orang bekas guru sekolah itu yang berpindah ke Sekolah Agama Sagil Kampung iaitu Saifudin Mohd Hayin dan Hasnah Muji yang diraikan pada majlis perpisahan.

Misnah berkata, bagi memperingati Hari Asyura yang jatuh pada 10 Muharam dalam kalendar Islam, pihak sekolah telah mengadakan gotong-royong memasak bubur asyura sebanyak enam periuk dan kemudian diagih-agihkan kepada murid-murid.

Katanya, bahan untuk menyediakan bubur asyura itu disumbangkan oleh ibu bapa melalui anak-anak mereka yang telah dibahagikan mengikut darjah di mana setiap darjah membawa bahan yang berbeza seperti ikan bilis, bawang, kentang dan kacang tanah.

SUMBER: BERITA HARIAN EDISI JOHOR, 20 JANUARI 2010

Tiada ulasan: