PENGUNJUNG SETIA

23 Januari 2010

LEBIH 10,000 RAKYAT JELATA BANJIRI ISTANA BESAR BERI PENGHORMATAN TERAKHIR

BENDERA di Istana Besar, Johor Bahru dikibar separuh tiang berikutan kemangkatan Sultan Johor semalam. Orang ramai (gambar bawah) beratur menunggu giliran untuk menziarahi jenazah Almarhum Sultan Johor, Sultan Iskandar Almarhum Sultan Ismail sejak awal pagi tadi. - Foto Rosdan Wahid dan Hasan Ismail

ORANG ramai berbaris memberi penghormatan terakhir kepada jenazah Almarhum Sultan Johor, Sultan Iskandar Armarhum Sultan Ismail di Istana Besar, Johor Bahru, manakala (gambar bawah) Anggota Timbalan Setia Negeri memberi tabik hormat di hadapan jenazah, pagi tadi. - Foto Rosdan Wahid.

oleh Zef Othman

JOHOR BAHRU: Lebih 10,000 rakyat jelata membanjiri Istana Besar di sini, sejak jam 9 pagi tadi untuk memberi penghormatan terakhir kepada Sultan Iskandar Ibni Almarhum Sultan Ismail yang mangkat, malam tadi.

Pemangku Raja, Tunku Mahkota Johor Tunku Ibrahim Ismail dan Raja Zarith Sofea berangkat tiba di Istana Besar jam 9.15 pagi.

Tunku Ibrahim bersama kerabat diraja kemudian bersama membawa masuk jenazah Al-Marhum Sultan Iskandar ke dalam istana jam 9.30 pagi untuk memboleh rakyat jelata memberi penghormatan terakhir sehingga jam 10.30 pagi ini.

Menteri Besar, Datuk Abdul Ghani Othman yang mengumumkan kemangkatan Almarhum baginda Sultan Johor, malam tadi, berkata waktu yang dibenarkan kepada orang awam untuk memberikan penghormatan terakhir kepada Almarhum adalah dari jam 9 pagi hingga 10.30 pagi.


"Penghormatan terakhir oleh orang kenamaan pula adalah bermula dari 11 pagi sehingga 12.30 tengah hari," katanya.

Abdul Ghani berkata jenazah Almarhum Sultan akan dibawa dari Istana Besar 1.30 tengah hari untuk upacara pemakaman di Makam Diraja Bukit Mahmoodiah, di sini, jam 2 petang.

Mengenai peraturan berkabung, beliau berkata orang-orang Melayu perlu memakai tanda perkabungan kain putih selilit saja selebar dua inci pada songkok.

Bagi lain bangsa dan agama, Abdul Ghani berkata mereka perlu memakai selilit kain hitam selebar tiga inci di lengan kiri dan bertali leher warna hitam.

Katanya, bagi yang memakai uniform dan memakai uniform pada majlis tertentu, mereka perlu melilit kain hitam selebar tiga inci di lengan kiri.

"Bagi perempuan Melayu, mereka hendaklah memakai tudung kepala warna putih manakala bagi orang perempuan lain bangsa dan agama, mereka perlu memakai selilit kain hitam selebar tiga inci di lengan kiri," katanya. Abdul Ghani berkata bagi upacara pemakaman pula, lelaki Melayu perlu memakai baju Melayu teluk belanga serba hitam dan lilitan kain putih di songkok hitam manakala lelaki bukan Melayu perlu memakai lounge suit warna hitam, tali leher hitam dan selilit kain hitam tiga inci di lengan kiri.

Beliau berkata bagi yang memakai uniform, mereka perlu melilit kain putih berukuran dua inci di songkok. Segala darjah dan pingat juga hendaklah dipakai, katanya.

SUMBER: BERITA HARIAN (MUTAKHIR), 23 JANUARI 2010

Tiada ulasan: