PENGUNJUNG SETIA

21 Januari 2010

KEMPEN TANAM SPESIES POKOK NADIR DI MUAR


MISLAN Karmani (dua dari kanan) menyiram anak pokok delima di Felda Lenga, Muar, Johor, semalam.


MUAR 20 Jan. - Spesies pokok-pokok nadir seperti delima, jentik-jentik, sentul serta mata kucing mungkin pernah menjadi pemandangan biasa pada masa dahulu namun ia kini semakin pupus daripada penglihatan sehingga langsung tidak dikenali generasi muda.

Pokok-pokok tempatan yang dianggap ganjil itu bukan sahaja tidak boleh lagi didapati di kawasan bandar malah ia juga semakin 'hilang' di kawasan kampung.

Atas inisiatif memelihara khazanah alam itu, Pejabat Daerah Muar hari ini melancarkan Kempen Menanam Pokok-Pokok Nadir Bersepadu Peringkat daerah di Felda Lenga di sini.

Pegawai Daerah Muar, Mislan Karmani berkata, pihak Jabatan Pertanian daerah telah mengenal pasti lebih 100 spesies pokok nadir yang berpotensi untuk ditanam di setiap mukim di daerah ini.

Jelas beliau, usaha berkenaan diyakini dapat menjadi daya penarik aktiviti pelancongan di samping memberi pengetahuan kepada generasi muda mengenai jenis-jenis pokok tempatan di negara kita ini.

"Kami memberi galakan menerusi kempen ini kerana pokok-pokok nadir sudah semakin jarang dilihat dan mungkin sudah pupus tanpa kita ketahui.

"Majlis yang diadakan hari ini merupakan permulaan dan pihak pejabat daerah berharap setiap kampung di daerah ini dapat turut bersama menanam pokok nadir di kawasan masing-masing," katanya.

Pada majlis yang diadakan hari ini, Mislan menyempurnakan penanaman pokok nadir jenis delima serta belimbing buluh di kawasan pekarangan Felda Lenga di sini.

Menurut Mislan, antara pokok nadir yang diharap dapat diperluaskan kembali penanamannya termasuk mata kucing, jentik-jentik, lembe, sentul, redan, jambu botol serta jambu gelas.

"Lazimnya, buah-buahan daripada pokok ini menjadi sebahagian daripada pencuci mulut dan mempunyai khasiat yang tersendiri.

"Saya berpendapat adalah tidak mustahil sekiranya buah-buah pokok nadir ini dapat kita komersialkan pada masa akan datang," katanya.

SUMBER: UTUSAN MALAYSIA, 21 JANUARI 2010

Tiada ulasan: