PENGUNJUNG SETIA

22 Januari 2010

JAMBATAN KELIMA DIBINA

Oleh Junita Mat Rasid
junita@bharian.com.my

KUNDANG ULU: Jambatan kelima bernilai RM20 juta yang menghubungkan pekan Kundang Ulu dan Kampung Liang Batu, dekat sini, akan dibina bagi memberi kemudahan kepada penduduk termasuk pelajar sekolah yang sebelum ini berulang alik dengan menggunakan perkhidmatan perahu penambang sejak tahun 1960-an lagi.

Rancangan pembinaan jambatan itu yang diumumkan oleh Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, yang juga Ahli Parlimen Pagoh, dijangka dibina dalam masa terdekat ini.

Pada masa ini terdapat empat jambatan yang merentangi Sungai Muar menghubungkan daerah Muar dan Ledang iaitu dua jambatan di kawasan bandar, jambatan Gersik dan jambatan Bukit Kepong.

Seorang penduduk, Rosli Jelani, 54, menyambut baik rancangan pembinaan jambatan baru itu kerana ia memberi kemudahan kepada penduduk kawasan itu termasuk pelajar dan pekebun yang perlu menggunakan bot penampang.

Katanya, sebelum ini mereka bergantung sepenuhnya kepada bot dengan kadar tambang 50 sen seorang, manakala RM1 bagi mereka yang menunggang motosikal dan 40 sen bagi pelajar sekolah untuk menyeberangi sungai sejauh kira-kira 60 meter.

“Setiap hari pelajar sekolah menengah daripada sekitar Kampung Liang Batu perlu menyeberangi sungai untuk ke sekolah, selain itu pekebun di kedua-dua kawasan juga menggunakan bot penambang untuk ke kebun masing-masing," katanya.

Katanya, penduduk tiada pilihan lain kecuali menggunakan bot penambang itu bagi kemudahan mereka berulang alik kerana laluan darat mengambil masa lebih sejam.

Penduduk Tam Bon Diong, 72, berkata perkhidmatan bot penambang itu sudah digunakan sejak lebih 50 tahun lalu lagi dan sudah sampai masanya ia ditukar kepada jambatan bagi memberi kemudahan kepada penduduk kampung.

Katanya, walaupun tempoh dan jarak sungai yang dekat dan hanya mengambil masa beberapa minit saja, namun ia tetap membahayakan terutama kepada penduduk dan pelajar yang tidak menggunakan jaket keselamatan.

“Sungai Muar dikenali mempunyai arus yang deras dan dalam dan saya bimbang jika berlaku kejadian tidak diingini kerana biasanya penumpang bot penampang tidak memakai jaket keselamatan," katanya.

Sehubungan itu, beliau berharap pembinaan jambatan Kundang Ulu-Liang Batu itu dapat dipercepatkan bagi memberi kemudahan kepada penduduk kawasan itu.

Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Bukit Serampang, Tahir Taat, berkata jambatan baru itu dijangka memberi kemudahan kepada kira-kira 10,000 penduduk di sekitar tebing Sungai Muar terutama kawasan sekitar Kampung Liang Batu dan pekan Kundang Ulu.

Katanya, sebelum ini katanya, penduduk dua kawasan itu dipisahkan oleh sungai sehingga menyebabkan mereka terpaksa menggunakan bot atau sampan bagi memudahkan berulang alik kerana laluan darat akan mengambil masa lebih sejam iaitu perlu melalui pekan Bukit Kepong atau pekan Pagoh.

“Jambatan baru itu akan menghubungi pekan Kundang Ulu dan Kampung Liang Batu bagi kemudahan penduduk kampung sekitarnya yang dipisahkan oleh Sungai Muar, sekali gus dapat membangunkan lagi kawasan terbabit," katanya.

Katanya, selain pembinaan jambatan itu, pihaknya melalui Majlis Daerah Tangkak, merancang untuk menaik taraf kawasan tebing pekan Kundang Ulu dan Gersik bagi kemudahan penduduk termasuk pembinaan kawasan gerai, jeti terapung dan taman riadah.

SUMBER: BERITA HARIAN, 22 JANUARI 2010

Tiada ulasan: