PENGUNJUNG SETIA

22 Januari 2010

TENGKU MAHKOTA JOHOR ANGKAT SUMPAH PEMANGKU RAJA

JOHOR BAHRU: Tengku Mahkota Johor, Tunku Ibrahim Ismail mengangkat sumpah sebagai Pemangku Raja selepas dilantik Jumaah Majlis Diraja Johor bagi menjalankan tugas Raja dalam satu majlis di Istana Besar, di sini petang tadi.

Pelantikan berkenaan disaksikan Raja Muda Johor, Tunku Ismail Ibrahim dan Tunku Bendahara Johor, Tunku Abdul Majid berikutan kegeringan Sultan Johor, Sultan Iskandar yang dimasukkan ke Hospital Pakar Puteri, di sini.

Dalam majlis berlangsung selama 10 minit bermula jam 5.10 petang itu, Tunku Ibrahim yang kelihatan sedih sepanjang upacara dan sesekali mengesat mata itu mengangkat sumpah sebelum menandatangani watikah pelantikan sebagai Pemangku Raja.

Tunku Ibrahim ketika mengangkat sumpah pada majlis itu berjanji bahawa Baginda akan memerintah dengan saksama dan bertimbangrasa kepada penduduk dan rakyat negeri ini

"Selain itu, saya bersumpah akan memelihara dan menghormati agama Islam dan adat istiadat Melayu dan berpegang kepada undang-undang tubuh kerajaan negeri Johor. Barang disokong Allah akan saya," titahnya.

Turut dihadir di majlis itu ialah barisan exco kerajaan negeri diketuai Pengerusi Jawatankuasa Kerajaan Tempatan, Perumahan, Kerja Raya dan Kemudahan Awam negeri, Datuk Ahmad Zahri Jamil dan Speaker Dewan Undangan Negeri, Datuk Mohd Ali Hassan.

SUMBER: BERITA HARIAN, 22 JANUARI 2010

Tiada ulasan: