PENGUNJUNG SETIA

28 Januari 2010

JPAM TANGKAP TEDUNG SELAR


LIMA anggota JPAM menunjukkan ular tedung selar sepanjang empat meter yang berjaya ditangkap di Serom 6, Sungai Mati, Muar, Johor, semalam.


LEDANG 27 Jan. - Kelibat yang dilihat penduduk di kawasan Serom 6, Sungai Mati di sini semalam nyata menggemparkan kerana ia akhirnya membawa kepada penangkapan seekor ular tedung selar sepanjang empat meter.

Tangkapan yang dilakukan oleh Jabatan Pertahanan Awam Malaysia (JPAM) itu dibuat selepas menerima panggilan penduduk pada kira-kira pukul 5 petang.

Ular berkenaan berjaya ditangkap di sebuah kawasan ladang kelapa sawit dengan lokasinya hanya kira-kira empat meter daripada rumah seorang penduduk.

Pegawai JPAM Muar, Abdul Razak Salleh berkata, operasi bagi menangkap ular tedung selar itu membabitkan empat anggota JPAM termasuk beliau sendiri.

Jelasnya, tangkapan ular sepanjang enam meter itu adalah tangkapan terbesar pihaknya buat tahun ini dan ia berjaya dibuat selepas beberapa kali menerima aduan penduduk.

"Seorang penduduk di kawasan ini telah melihat kelibat ular itu dan membuat panggilan kepada JPAM untuk membantu menangkapnya.

"Kami terpaksa mengambil masa kira-kira 20 minit untuk mengepung kawasan itu sebelum berjaya menangkap ular berkenaan," katanya.

Katanya, operasi tersebut mengambil tempoh masa yang agak lama memandangkan ular itu bersembunyi di sebalik timbunan daun kelapa sawit.

"Kami bersyukur operasi ini berjalan dengan selamat tanpa sebarang kejadian yang tidak diingini dan ular itu akhirnya dapat ditangkap," katanya.

Menurut beliau, orang ramai yang ingin mendapat bantuan pihak JPAM daerah Muar boleh menghubungi talian 06-9523688.

SUMBER: UTUSAN MALAYSIA, 28 JANUARI 2010

Tiada ulasan: