PENGUNJUNG SETIA

22 Januari 2010

PERBUATAN KHIANAT: 2 SURAU ALAMI KEBAKARAN KECIL

TIMBALAN Ketua Polis Johor, Datuk Jalaluddin Abdul Rahman (kiri) melihat kesan kebakaran pada pintu masuk ruang solat wanita akibat perbuatan khianat di Surau Parit Beting, Jalan Salleh, Muar, Johor. - Utusan/ISHAK RAHMAD

KESAN kebakaran pada bahagian dalam Surau Silaturahim, Jalan Ismail Omar di Muar, Johor, yang disambar api akibat perbuatan khianat. - Utusan/ISHAK RAHMAD


MUAR 21 Jan. - Dua buah surau di bandar ini mengalami kebakaran kecil awal pagi ini dipercayai akibat perbuatan khianat.

Kejadian pertama berlaku kira-kira pukul 2.30 pagi di Surau Silaturahim, Jalan Ismail Omar, manakala kejadian kedua di Surau Parit Beting di Jalan Salleh.

Berikutan jarak antara kedua-dua surau berkenaan kurang daripada 1 kilometer, polis percaya kedua-dua kebakaran berkenaan berlaku pada waktu hampir serentak dan dilakukan golongan yang sama.

Timbalan Ketua Polis Johor, Datuk Jalaluddin Abdul Rahman berkata, pihaknya menerima laporan polis mengenai kejadian kebakaran di Surau Silaturahim pada pukul 3.50 pagi.

"Kebakaran surau ini telah disedari oleh tiga lelaki yang sedang menaiki kereta melalui kawasan berkenaan kira-kira pukul 2.30 pagi.

"Mereka kemudian bertindak memadamkan kebakaran kecil tersebut dan atas nasihat anggota polis peronda yang ditemui, mereka membuat laporan di Balai Polis Muar," katanya pada sidang akhbar di sini petang ini.

Menurutnya, kebakaran di lokasi pertama itu melibatkan sebahagian daripada bingkai tingkap dan langsir yang terletak di ruang legar luar surau berkenaan.

"Siasatan awal mendapati adanya kesan cetusan api daripada simbahan minyak kerosin pada kebakaran di kawasan tingkap tersebut," katanya.

Di lokasi kedua pula, Jalaluddin memberitahu, pihaknya menerima laporan polis mengenai kejadian itu kira-kira 1.30 tengah hari tadi, namun kebakaran itu disedari lewat daripada waktu sebenar kejadian.

"Individu pertama yang menyedari kebakaran ini adalah seorang ustazah yang hendak masuk mengajar di kelas agama surau itu kira-kira pukul 11 pagi," katanya.

Kebakaran surau tersebut melibatkan bahagian pintu masuk ruang solat wanita dan antara yang musnah adalah sebahagian kecil karpet dan langsir.

SUMBER: UTUSAN MALAYSIA, 22 JANUARI 2010