PENGUNJUNG SETIA

29 Januari 2010

TANDAS BERBAYAR DI MASJID


KAUNTER sumbangan bagi orang luar yang menggunakan bilik air dan tandas di Masjid Jamek Sultan Ibrahim.


MUAR 28 Jan. – Bagi orang luar yang mengunjungi Masjid Jamek Sultan Ibrahim di sini pasti terkejut apabila mereka perlu mengeluarkan wang untuk menggunakan bilik air dan tandas di masjid tersebut.

Biarpun tandas berkenaan tertera nilai 20 sen untuk membuang air dan 60 sen bagi mandi, pengguna sebenarnya digalakkan bersedekah bagi bersama-sama menjaga kebersihan dan keceriaan masjid.

Sedikit sebanyak, langkah mengenakan bayaran itu agak menimbulkan kontroversi kepada ahli jemaah.

Namun matlamatnya adalah bagi membimbing peranan bersama daripada anggota masyarakat.

Seorang ahli jemaah masjid, Mohd. Zaki Mustafa, 51, memberitahu, langkah meletakkan kaunter bayaran tersebut dilakukan kerana kemudahan masjid itu kerap kali disalah gunakan.

“Kedudukan masjid ini terletak berhampiran dengan Dataran Tanjung Emas dan setiap kali bila ada program, orang luar terutama pekerja asing akan masuk ke masjid ini.

“Tidak salah untuk menggunakannya namun mereka masuk sesuka hati, mandi dan tidak menjaga kebersihan,” katanya.

Menurutnya, langkah mengenakan bayaran itu pada mulanya menerima reaksi negatif namun matlamat utamanya adalah untuk mendidik masyarakat menghargai kebersihan masjid.

“Sebenarnya, sumbangan yang diharapkan adalah ikhlas daripada orang ramai dan memang kami terkejut mendapati jumlah sumbangan yang diterima adalah amat menggalakkan,” katanya.

Sementara itu, Pengerusi Lujnah masjid itu, Dzulkafli Mohamed berkata, sumbangan yang diterima menerusi kaunter itu akan digunakan untuk aktiviti kebersihan dan keceriaan masjid itu.

“Bagi menjaga kaunter ini, pihak masjid mengambil orang kurang upaya dan ini memberi peluang pekerjaan bagi golongan tersebut,” katanya yang juga Pegawai Tadbir Agama Daerah Muar.

Jelasnya, biarpun bukan berbentuk kutipan secara penguatkuasaan, pihaknya menerima reaksi positif menerusi sumbangan berterusan daripada orang ramai.

SUMBER: UTUSAN MALAYSIA, 29 JANUARI 2010

Tiada ulasan: