PENGUNJUNG SETIA

18 Januari 2010

WARGA EMAS GIGIH AJAR ANAK JIRAN MENGAJI AL-QURAN

Sulipah (empat dari kanan) pada majlis Khatam al-Quran anak muridnya di rumahnya di Kampung Sungai Bilah, Bukit Gambir.
HAI ROZZAMAN JALAL | BERITA HARIAN

BUKIT GAMBIR: Usia emas bukan penghalang bagi seorang ibu tunggal di Kampung Sungai Bilah, di sini untuk mencurahkan ilmu yang pernah dipelajari daripada seorang guru kepada anak-anak dan jiran di kampungnya.

Malah, beliau berpegang teguh kepada pesanan dan amanat gurunya supaya memberikan tunjuk ajar kepada orang lain apa yang pernah dipelajarinya selama tujuh tahun itu.

SULIPAH TAIB

Warga emas, Sulipah Taib, 70, berkata usaha beliau mendalami ilmu tentang bacaan al-Quran selama tujuh tahun tidak sia-sia apabila beliau mengajarnya pula kepada anak-anak serta jirannya.

Katanya, lebih sepuluh orang kanak-kanak berusia di antara 7 hingga 15 tahun datang ke rumahnya untuk belajar mengaji al-Quran setiap malam selepas solat Maghrib.

“Saya mengajar mereka bermula daripada buku iqrak untuk mengenal huruf kemudian kepada muqadam dan seterusnya al-Quran sehingga mereka khatam.

“Untuk memahirkan mereka membaca al-Quran dengan sebutan huruf dan tajwid yang betul memakan masa yang lama antara 2 – 3 tahun baru khatam,” katanya ketika ditemui selepas mengadakan majlis Khatam Al-Quran dan menyambut Hari Asyura di rumahnya di Kampung Sungai Bilah, di sini.

Sulipah berkata majlis khatam al-Quran yang julung kali diadakan itu adalah untuk meraikan tiga orang anak muridnya iaitu Rabiatul Adawiyah Osman, Nadrah Osman dan Ainah Abdullah yang telah berjaya khatam mengaji al-Quran dengan bimbingannya.

Katanya, beliau amat terharu apabila ramai rakan serta penduduk kampung datang meraikan majlis yang diadakan itu sebagai tanda sokongan di atas usaha beliau mendidik anak-anak kampung mengaji al-Quran.

Menurutnya, antara yang hadir pada majlis itu, Ketua Wanita Umno Cawangan Sungai Bilah dalam bahagian Ledang, Tejah Husin; ahli Kumpulan Yasin Wanita Sungai Bilah; ahli Sahabat Amanah Ikhtiar Parit Jarum Laut serta rakan-rakan beliau dari Kampung Sungai Leban, Sungai Meriam dan Sungai Baru.

Beliau yang juga Pengerusi Tetap Wanita Umno Cawangan kampung itu, berkata walaupun usianya telah meningkat namun semangat untuk berbakti kepada masyarakat sentiasa ada dalam dirinya.

Katanya, melalui majlis seumpama itu hubungan silaturahim serta semangat kerjasama di antara beliau dengan anggota masyarakat sama ada di kampung itu mahupun kampung bersebelahan semakin erat.

“Saya memang suka mengadakan majlis keagamaan seperti ini kerana melaluinya kita dapat menyatukan masyarakat kampung dan dapat menyumbang bakti ilmu yang ada untuk anak bangsa sendiri.

“Tiada istilah jemu dalam mengajar kanak-kanak mengaji al-Quran kerana ia juga merupakan satu ibadat dan selagi Allah masih memberikan kesihatan saya akan terus memberikan bimbingan.” katanya.

Menyingkap sejarah bermulanya beliau bertekad untuk menjadi guru al-Quran apabila pada tahun 1970-an dia telah dipaksa menyertai pertandingan membaca berzanji dan telah mendapat johan dengan hadiahnya berupa senaskhah al-Quran.

Menurutnya, bermula dari situlah hatinya tergerak dan bertekad untuk belajar bersungguh-sungguh mendalami ilmu bacaan al-Quran dan mengajarkannya pula kepada orang lain.

Beliau berharap anak cucunya akan menyambung usahanya itu serta mewarisi ilmu mengajar al-Quran untuk manfaat keluarga mereka sendiri ataupun membimbing orang lain yang memerlukannya.

SUMBER: BERITA HARIAN EDISI JOHOR, 18 JANUARI 2010

Tiada ulasan: