PENGUNJUNG SETIA

11 November 2009

1,500 PELAJAR SERTAI SEMINAR KERJAYA PRAUNIVERSITI

TANGKAK: Kira-kira 1,500 pelajar Tingkatan enam seluruh Johor menyertai seminar kerjaya praUniversiti bertujuan membuka minda mereka dalam menentukan hala tuju selepas tamat persekolahan dan seterusnya memilih kurus yang bersesuaian serta mempunyai peluang kerjaya lebih luas.

Program sehari yang diadakan di Dewan Jubli Intan Sultan Ibrahim, di sini disempurnakan Menteri Besar, Datuk Abdul Ghani Othman.

Sempena program itu, turut diadakan ceramah motivasi kerjaya prauniversiti dan ceramah kerjaya bidang perniagaan dan keusahawanan oleh Presiden dan Ketua Eksekutif Johor Corporation, Tan Sri Muhamad Ali Hashim.

Bagi pelajar Tingkatan Enam, Mohd Ariffudin Abdul Salam, dari Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Bandar Easter, Kota Tinggi, program seminar kerjaya itu dapat memberi suntikan semangat kepada pelajar untuk menduduki peperiksaan Sijil Tinggi Pelajaran Malaysia (STPM).


"Melalui program ini juga membolehkan pelajar tingkatan enam bertukar-tukar fikiran dan pengalaman bagi memberi peluang mereka dapat mencari pendekatan terbaik menghadapi peperiksaan," katanya.

Mohd Shah Budin Mohd Aliwong, dari SMK Datuk Haji Hassan Yunus, Kluang, berkata seminar itu dapat memberi gambaran jelas mengenai kerjaya masa depan.

SUMBER: BERITA HARIAN EDISI JOHOR, 11 NOVEMBER 2009

Tiada ulasan: