PENGUNJUNG SETIA

09 November 2009

MB: DEDAHKAN PELAJAR DENGAN KEMAHIRAN KENDIRI

hairulabubakar l medkom
Rasmi...Menteri Besar, Dato' Abdul Ghani menandatangani plak perasmian bangunan baru Sekolah Kebangsaan Simpang Lima Darat.
LEDANG, 9 Nov: Murid-murid sewajarnya didedahkan dengan aktiviti yang boleh membina kemahiran kendiri di peringkat awal lagi supaya perkembangan diri mereka seimbang dengan pencapaian dalam bidang akademik.

Menteri Besar, Dato’ Abdul Ghani Othman, berkata kemahiran itu boleh dipupuk dengan menggalakkan murid-murid menyertai kegiatan sukan dan kokurikulum di sekolah.

“Kemahiran ini penting terutamanya apabila mereka memasuki pasaran kerja nanti. Oleh itu semua pihak termasuk ibu bapa dan guru sewajarnya memberi galakan terhadap pembinaan kemahiran kendiri ini kepada kanak-kanak,”. Katanya pada Majlis Kesyukuran Sekolah Kebangsaan Simpang Lima Darat, di sini, baru baru ini.

Katanya lagi, walaupun negara menghasilkan beribu-ribu graduan setiap tahun, tetapi ramai yang masih menganggur disebabkan kebanyakkannya tidak memiliki kemahiran kendiri yang diperlukan oleh majikan.

Katanya, majikan kini mencari bakal pekerja yang bukan sahaja mempunyai kelulusan akademik yang baik tetapi juga berketrampilan dalam pelbagai bidang.

“Mereka mahukan pekerja yang mampu memimpin, boleh berkomunikasi dengan baik, berkemahiran menganalisis dan seumpamanya,” katanya.

Pada majlis itu, Abdul Ghani turut meluluskan permohonan sebuah dewan serba guna untuk kegunaan sekolah serta penduduk di kampung berkenaan.

SUMBER: PEJABAT MENTERI BESAR JOHOR

Tiada ulasan: