PENGUNJUNG SETIA

22 November 2009

PENDUDUK DINASIHAT BERSEDIA HADAPI BANJIR

LEDANG 21 Nov. - Penduduk di negeri ini dinasihatkan supaya bersiap sedia menghadapi kemungkinan banjir berikutan fenomena itu yang sudah melanda beberapa negeri di Pantai Timur dan utara Semenanjung sekarang.

Menteri Besar Johor, Datuk Abdul Ghani Othman, berkata, segala persiapan bagi menghadapi bencana itu telah siap diatur di negeri ini meliputi aspek logistik pemindahan mahupun kerja-kerja mendalamkan sungai dan parit.

Katanya, persiapan tersebut dibuat pada setiap penghujung hujung dengan mengambil kira bencana banjir luar biasa yang melanda negeri ini pada akhir 2006 dan awal 2007.

Beliau berkata, pihaknya telah menyelia persiapan dari segi pusat pemindahan sementara, bekalan makanan serta keupayaan logistik untuk memindahkan mangsa yang terlibat.

"Berdasarkan pengalaman lalu, kita juga telah giat memperdalamkan lagi sistem perparitan dan sungai-sungai di negeri ini supaya dapat menampung musim hujan pada akhir tahun.

"Kita percaya dengan langkah-langkah yang telah pun diambil, negeri Johor mampu menampung jumlah hujan yang diterima," katanya pada sidang akhbar di Program Galakan Usahawan anjuran Jabatan Pertanian Negeri Johor di Dewan Serbaguna Bukit Gambir, di sini semalam.

Menurutnya, berdasarkan pengamatan Jabatan Kaji Cuaca, taburan hujan pada penghujung tahun ini akan lebih tertumpu di negeri-negeri pantai timur serta utara.

"Hujan dari daratan benua Asia didapati cenderung kepada laluan biasa di pantai timur dan utara semenanjung Malaysia, ia tidak sama seperti tahun 2006 lalu yang mana hujan yang sama beralih ke negeri di bahagian selatan pula," katanya.

Katanya, bagi melicinkan perancangan dalam menghadapi sebarang kemungkinan, kerajaan negeri turut menggerakkan Jawatankuasa Penyelarasan Mukim-mukim (JPMM) di seluruh negeri untuk berada di dalam keadaan berjaga-jaga.

SUMBER: MINGGUAN MALAYSIA, 22 NOVEMBER 2009

Tiada ulasan: