PENGUNJUNG SETIA

18 Ogos 2012

MANGSA TETAK TIDAK BERSEMANGAT SAMBUT AIDILFITRI TANPA SUAMI

Wartawan Sinar Harian
Mangsa tetak tidak bersemangat sambut Aidilfitri tanpa suami di sisi
Juriah menerima 40 jahitan akibat terkena tiga tetakan.
Mangsa tetak tidak bersemangat sambut Aidilfitri tanpa suami di sisi
Kesan darah dan tempat Mohd Revuan ditetak bertubi-tubi oleh wanita yang dipercayai kurang siuman
 
LEDANG - “Syawal tahun ini sangat tidak bermakna dan saya tidak bersemangat menyambutnya tanpa suami di sisi,” demikian luahan Juriah Dimiyati@Demyati, 61.

Juriah adalah mangsa tetak yang terselamat dalam kejadian diserang seorang wanita dipercayai kurang siuman menggunakan parang sehingga meragut nyawa suaminya, Mohd Revuan@Mohd Reduan, 73, di Kampung Parit Kerinchi Bukit Gambir, 29 Mei lalu.

Meskipun tragedi berdarah itu sudah berlalu hampir tiga bulan, tetapi Juriah merasakan ia seperti baru berlaku semalam.

Menurutnya, peristiwa tersebut tidak mungkin dapat dilupakan dalam hidupnya, lebih-lebih lagi apabila dia sendiri menjadi saksi arwah suaminya ditetak menggunakan dua parang oleh wanita kurang siuman yang secara tiba-tiba memasuki rumah mereka.

“Setiap kali potong tulang ayam, pasti akan teringat bunyi yang sama didengar ketika suami ditetak bertalu-talu oleh wanita itu.

“Semua yang berlaku masih segar dalam ingatan ini dan pastinya saya akan mengalirkan air mata setiap kali teringatkan arwah,” katanya kepada Sinar Harian di kediamannya, semalam.


Suka duka 40 tahun bersama

Juriah berkata, sepanjang 40 tahun berkongsi hidup, terlalu banyak kenangan  manis, suka dan duka yang mereka lalui bersama.

Katanya, apabila arwah meninggal dunia, separuh daripada jiwa dan hidupnya turut hilang sama, serta merasakan kehidupannya hari ini tidak seindah seperti ketika arwah masih hidup.

Lebih-lebih lagi apabila Aidilfitri bakal disambut esok, pastinya akan membuatkan dirinya bertambah sedih apabila mengenangkan arwah juga makanan kegemarannya pada pagi hari raya iaitu ayam masak kari dan kuah lodeh.

Walaupun Aidilfitri nanti akan disambut bersama anak tunggalnya, Mohd Tukiran, 38, menantu dan dua cucunya, tetapi keseronokan itu pastinya tidak sama seperti ketika arwah masih hidup.

Sambil menahan sebak, Juriah berkata, setiap kali Ramadan, arwah orang yang paling gembira mahu menyambut Aidilfitri mengalahkan dua cucu yang tinggal bersama mereka iaitu Mohd Aiman, 9, dan Mohd Aikal Aneq, 8.“Arwah memang suka beli keperluan untuk menyambut hari raya lebih awal secara   sedikit demi sedikit. Seminggu sebelum meninggal dunia, arwah sempat beli selipar di pasar lambak yang katanya untuk digunakan pada Aidilfitri nanti.

“Tapi, semuanya ini tinggal kenangan dan anggap ia sebagai kenangan terindah, walaupun terlalu pahit untuk menerima kehilangan arwah,” katanya akan menatap gambar kenangan arwah setiap kali merinduinya.


Mahu main buai funfair

Katanya, sebolehnya setiap hujung minggu, dia yang ditemani anak dan cucunya akan meluangkan masa menziarahi kubur arwah di Sengkang, Bukit Gambir, dekat sini.

Mengimbau tragedi sedih itu, Juriah berkata, paling tidak boleh dilupakan adalah perlakuan pelik suaminya tiga hari sebelum kejadian, apabila arwah menyatakan hasrat untuk bermain buaian di funfair di Bukit Gambir, ketika dalam perjalanan pulang selepas menikmati mi Bandung kegemarannya di sebuah restoran berhampiran.

“Saya menolak permintaan arwah secara baik  dan memberitahunya  berasa malu kerana sudah tua serta  tidak sesuai untuk bermain buaian di funfair.

“Sebaliknya arwah hanya mendiamkan diri sebelum meneruskan perjalanan pulang ke rumah,” katanya.


Tragedi pulang menoreh getah

Juriah berkata, dalam kejadian kira-kira jam 10.41 pagi pada 29 Mei lalu, dia dan suami baru sahaja pulang daripada menoreh getah.

Menurutnya, dia berada di dapur kerana menyiapkan keperluan untuk memasak hidangan tengah hari, manakala suaminya sedang berehat di ruang tamu.

“Kemudian saya dengar bunyi pintu depan rumah ditendang dengan kuat sehingga terbuka.

“Saya terkejut lalu ke ruang tamu dan melihat wanita itu sudah berada dalam rumah sambil menjerit meminta tolong,” katanya.

Jelasnya, tiba-tiba wanita itu berlari ke dapur dan mencapai dua parang sebelum menetak bertubi-tubi di badan dan bahu kiri suami serta darah membuak-buak keluar.

Tambahnya, dia turut terkena tetakan di bahagian kepala ketika cuba membantu menyelamatkan suaminya.

“Melihat keadaan wanita itu yang semakin agresif, saya nekad merangkak ke luar dan menjerit meminta pertolongan daripada jiran,” katanya.

Menurutnya, suaminya meninggal dunia ketika menerima rawatan di HPSF Muar akibat cedera parah pada bahagian kepala dan badan serta putus satu jari tangan.

Berikutan itu, Juriah yang mengalami kecederaan parah dengan tiga tetakan di kepala dan menerima 40 jahitan ketika dirawat di Hospital Pakar Sultanah Fatimah (HPSF) Muar.
 
SUMBER: SINAR HARIAN, 18 OGOS 2012

Tiada ulasan: