PENGUNJUNG SETIA

04 Ogos 2012

TUAH PENIAGA BEBOLA KAYA

Oleh Hai Rozzaman Jalal

LEDANG: Ramadan kali ini cukup bermakna kepada peniaga dan pengunjung Pasar Tani Ramadan di Kompleks Pasar Tani Kekal di Bukit Gambir di sini, apabila Sultan Johor, Sultan Ibrahim ibni Almarhum Sultan Iskandar berkenan mencemar duli berkunjung ke bazar itu, kelmarin.

Kunjungan baginda ke Pasar Tani Ramadan itu untuk membeli juadah berbuka sambil bertemu rakyat jelata.

Baginda meluangkan masa setengah jam melawat sekitar bazar itu sambil diiringi Pegawai Daerah Ledang, Ab Han Ramin; Pentadbir Tanah Daerah, Haironnazli Esa; dan Pegawai Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (Fama) Muar dan Ledang, Abd Malek Ramli.

Pengunjung yang mengetahui kunjungan Sultan Ibrahim menunggu seawal 4.30 petang semata-mata mahu bertemu baginda.

Peniaga bebola kaya, Halim A Rahman, 39, berkata, dia teruja dan bertuah apabila Sultan Ibrahim singgah di gerainya bertanya dan melihat cara pembuatan makanan berkenaan sebelum membeli juadah itu.

Selepas melawat bazar itu, baginda berangkat ke Lembaga Kemajuan Tanah Persekutuan (Felda) Sri Jaya, Bukit Serampang bertemu penduduk dan mengagihkan bubur lambuk.

Sementara itu, Urus setia Pasar Tani Ramadan Bukit Gambir, Muhammad Najib Samsudin berkata, 50 peniaga menjual pelbagai juadah berbuka puasa di bazar berkenaan.

"Kami menyediakan 64 lot perniagaan di bazar ini. Sejak awal Ramadan, bazar ini sentiasa penuh dikunjungi pengunjung yang terdiri daripada pelbagai lapisan masyarakat.

"Selain mendapatkan juadah berbuka puasa, pengunjung turut berbelanja barangan basah, sayur-sayuran dan barangan dapur yang dijual di kompleks ini," katanya.

Menurutnya, pengurusan dan peniaga di kompleks itu melahirkan perasaan gembira, terharu dan menjunjung kasih atas kesudian Sultan Ibrahim melawat Pasar Tani Ramadan serta bermesra dengan pengunjung.

SUMBER: HARIAN METRO, 04 OGOS 2012

Tiada ulasan: