TONTON ASTRO AWANI

PENGUNJUNG SETIA

25 Ogos 2012

3,000 PENDUDUK HADIRI RUMAH TERBUKA YB LEDANG

LEDANG: Lebih 3,000 penduduk pelbagai bangsa dan agama sekitar daerah ini menghadiri majlis rumah terbuka Ahli Parlimen Ledang, Hamim Samuri di Dewan Jubli Intan Sultan Ibrahim Tangkak di sini, semalam.

Kesanggupan penduduk bersama-sama memeriahkan majlis itu membuktikan keamanan dan keharmonian dikecapi negara sejak Merdeka lebih 50 tahun lalu, membolehkan pelbagai bangsa hidup dalam keadaan baik dan saling menghormati.

Hamim ketika ditemui berkata, konsep rumah terbuka memberi peluang kepada rakyat berbilang kaum bertemu pemimpin serta berkenalan dengan pengunjung lain.

"Dengan cara ini, pengunjung bukan saja dapat bertemu pemimpin malah berkenalan dengan pengunjung lain sambil menikmati juadah disediakan seperti nasi beryani, ketupat, roti canai dan cendol sagu rumbia.

"Konsep rumah terbuka ini perlu diteruskan membabitkan semua perayaan besar negara ini bagi mengeratkan hubungan masyarakat majmuk.

"Mungkin bagi penduduk biasa, cukuplah dengan hidangan kepada rakan sekerja bagi mengeratkan silatulrahim dan mengenali jiran dengan lebih dekat," katanya.

Katanya, generasi muda mengadakan kumpulan marhaban dengan mengunjungi rumah orang tua bagi mengeratkan hubungan dua generasi itu.

Menurutnya, terdapat empat empat kumpulan marhaban terdiri golongan dewasa, wanita, belia dan beliawanis yang akan berkunjung dari rumah ke rumah untuk berselawat dan bermaaf-maafan.

Katanya, tradisi berkunjung rumah ke rumah atau `baraan' masih kekal di kampungnya dan ia dianggap sebagai pengikat silaturahim golongan muda dan tua.

SUMBER: HARIAN METRO, 25 OGOS 2012

Tiada ulasan: