PENGUNJUNG SETIA

27 Oktober 2012

DUA PEKEBUN KECIL MENANG HADIAH CANTAS ALAT MEMOTONG TANDAN SAWIT BERMOTOR

AHMAD Manud (dua kiri) memenangi mesin Cantas sambil diperhatikan Zulkifli Shawal (dua kanan) pada Program Jom Guna Cantas di Bukit Gambir, Ledang, Johor baru-baru ini. 
LEDANG 26 Okt. - Dua pekebun kecil kelapa sawit, Alias @ Aziz Yunos dan Ahmad Manud masing-masing memenangi hadiah cabutan bertuah berupa satu unit pemotong sawit bermotor dikenali sebagai Cantas dalam Program Jom Guna Cantas Wilayah Selatan Zon Ledang di Kompleks Mohd. Janis Sdn. Bhd., Bukit Gambir dekat sini kelmarin.

Kedua-duanya membawa pulang mesin berharga RM3,400 itu yang disampaikan oleh Ketua Wilayah Selatan Lembaga Minyak Sawit Malaysia (MPOB), Zulkifli Shawal dalam majlis tersebut.

Aziz, 73, yang juga Ahli Lembaga Koperasi Membeli Tanah Mukim Grisek Berhad berazam memanfaatkan mesin itu untuk menuai hasil sawit di kebunnya yang seluas dua hektar.

"Penggunaan mesin penuai sawit bermotor itu memudahkan kerja penuaian kelapa sawit dan pemangkasan pelepah terutama bagi pokok yang ketinggiannya di bawah paras 4.5 meter.

"Saya juga bercadang memperkenalkan mesin Cantas ini untuk digunakan di ladang koperasi bagi meningkatkan produktiviti penuaian buah kelapa sawit yang dilakukan pekerja ladang," katanya yang tinggal di Kampung Sungai Senduk, Grisek, dekat sini.

Ahmad, 72, bersyukur kerana menang cabutan itu kerana telah menyimpan hasrat untuk membelinya sendiri bagi memudahkan kerja memotong pelepah dan menuai buah kelapa sawit.

Katanya yang menetap di Kampung Parit Raja, Grisek, mesin itu akan dicuba untuk menuai buah sawit di kebunnya seluas 7.30 hektar.

Program itu bertujuan memperkenalkan penuai sawit bermotor kepada peniaga, penuai dan pekebun kecil kelapa sawit untuk meningkatkan produktiviti selain menyelesaikan masalah kekurangan buruh dari luar.

Sempena program itu, tiga syarikat pengeluar Cantas mengadakan pameran dan penerangan penggunaan mesin penuai sawit bermotor selain kaunter Agro Bank Cawangan Bukit Gambir.

MPOB turut membuka kaunter pelesenan dan kaunter permohonan Skim Diskaun Cantas (Skidic) yang menawarkan diskaun RM1,000 kepada pemohon yang berminat untuk membeli mesin Cantas.

 SUMBER: UTUSAN MALAYSIA, 27 OKTOBER 2012

Tiada ulasan: