PENGUNJUNG SETIA

27 Oktober 2012

REBUT TAWARAN SKIDIC SEBELUM HUJUNG TAHUN INI

LEDANG 26 Okt. - Pekebun kecil dan syarikat peladangan sawit di negeri ini tidak harus melepaskan tawaran Skim Diskaun Cantas (Skidic) untuk mendapatkan pemotong sawit bermotor dikenali sebagai Cantas dengan potongan harga RM1,000 sehingga hujung tahun ini.

Ketua Wilayah Selatan Lembaga Minyak Sawit Malaysia (MPOB), Zulkifli Shawal berkata, mesin penuai buah dan pemotong pelepah sawit bermotor itu amat berkesan dalam meningkatkan produktiviti selain dapat mengurangkan kebergantungan pekerja ladang dari luar.

"Kerajaan memperuntukkan sebanyak RM5.3 juta bagi memberi peluang kepada pekebun kecil membeli mesin Cantas dengan diskaun bernilai RM1,000 bagi setiap unit. Dengan tawaran ini mereka boleh membeli mesin Cantas dengan harga RM2,500 hingga RM4,400. 

"Setakat ini, sebanyak RM2.3 juta diskaun sudah diberikan kepada pemohon dan baki yang ada perlu dipohon berdasarkan siapa cepat dia dapat sehingga tawaran tamat hujung tahun ini," katanya berucap merasmikan Program Jom Guna Cantas Wilayah Selatan Zon Ledang di Kompleks Mohd. Janis Sdn. Bhd., Bukit Gambir dekat sini kelmarin.

Seramai 150 peserta yang terdiri daripada peniaga, pengusaha ladang, koperasi dan pekebun kecil sawit menghadiri program pengenalan dan demonstrasi penggunaan mesin berkenaan.

SUMBER: UTUSAN MALAYSIA, 27 OKTOBER 2012

Tiada ulasan: