PENGUNJUNG SETIA

26 Oktober 2012

IMAM MAKKAH TETAMU PARIT KASSAN

Imam Sharif (jubah putih) bergambar bersama penduduk Kampung Parit Kassan, Bukit Gambir selepas mengadakan kunjungan ke kampung itu.
[ FOTO HAI ROZZAMAN JALAL/BH ]

Ledang: Penduduk Parit Kassan, di sini, menyambut baik kunjungan Imam Masjid Abbad Makkah, Al Hafiz Mohammad Sharif Mohammad Imrani, yang turut dikenali sebagai Imam Sharif.

Sambil mengucapkan rasa gembira, Ketua Kampung Parit Kassan, Mohd Hamzah Basar, berkata kunjungan mesra Imam Sharif itu menjadi kenyataan atas jemputan Bendahari Surau 2, Mohd Janis Abu Bakar, yang kebetulan mengenali Imam Sharif.

Imam jemputan

“Imam Sharif menjadi imam jemputan untuk program imarah Ramadan di Melaka sejak 1999, termasuk sepanjang Ramadan lalu dengan mengimamkan solat Tarawih di masjid dan surau terpilih setiap malam.

“Kami bertuah kerana Imam Sharif sudi berkunjung ke kampung kami walaupun untuk tempoh singkat bagi memenuhi undangan kariah kampung ini.

Beramah mesra dengan penduduk

“Dalam kunjungannya ke sini, beliau sempat menjadi imam untuk solat Asar berjemaah di Surau Parit Kassan dan menyertai majlis tahlil bersama penduduk kampung di kediaman Mohd Janis,” katanya.

Imam Masjid Jamek Parit Kassan, Mohd Taha Husnan, berkata kunjungan kali pertama Imam Sharif yang bertugas sebagai imam dan guru al-Quran di Masjid Abbad, Makkah, ke kampung itu memberi peluang penduduk beramah mesra dengannya.

"Walaupun kunjungannya tidak rasmi, penduduk kampung gembira meraikan kehadirannya yang fasih berbahasa Melayu,” Katanya.

SUMBER: BH JOHOR, 26 OKTOBER 2012

Tiada ulasan: