PENGUNJUNG SETIA

21 Ogos 2009

SEMAK POLISI INSURANS - TPM

MUAR 20 Ogos – Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin mahu syarikat-syarikat insurans menyemak semula polisi dan terma perjanjian bagi memastikan pesakit selesema babi atau influenza A (H1N1) diberi perlindungan sewajarnya.

Katanya, langkah itu termasuk meneliti secara jelas jenis-jenis penyakit yang dilindungi atau dibayar dan menjelaskan sama ada H1N1 dikecualikan atau tidak.

“Ketua Pengarah Bahagian Insurans (Kementerian Kewangan) boleh menyemak dan sewajarnya berbincang dengan syarikat-syarikat insurans mengenai perkara ini,” katanya.

Muhyiddin berkata demikian kepada pemberita selepas beramah mesra dengan penduduk dan menikmati jamuan tengah hari di Bukit Kepong di sini hari ini.

Beliau mengulas ruangan Cuit disiarkan Utusan Malaysia hari ini yang mempertikaikan keengganan syarikat insurans memberi perlindungan kepada penghidap H1N1 walaupun kerajaan dan pelbagai pihak bertungkus-lumus memainkan peranan membendungnya daripada menular.

Ruangan tersebut mempersoalkan peranan syarikat terbabit dalam menunaikan tanggungjawab sosialnya apabila menolak surat jaminan pesakit dengan alasan H1N1 di bawah kategori yang tidak dilindungi syarikat.

Muhyiddin berkata, langkah menyemak semula itu penting kerana ia boleh memberi penjelasan kepada orang ramai sama ada penyakit tersebut dilindungi.

‘‘Sebenarnya sakit ini biasanya selesema tahap rendah dan bukannya teruk seperti yang lebih serius macam kanser dan banyak kes disebut mati bukan kerana H1N1 tetapi kerana penyakit kronik lain.

‘‘Maka saya percaya syarikat insurans boleh memberi penjelasan adakah wajar ia tertakluk dalam perjanjian,” katanya.

Sementara itu, beliau berkata, walaupun situasi H1N1 di seluruh negara ketika ini menampakkan sedikit pemulihan namun ia tidak boleh dibuat kesimpulan bahawa wabak itu akan berakhir pada tempoh tertentu.

“Kita sentiasa bersedia, walaupun situasi sekarang bertambah baik tetapi wabak yang melibatkan 170 negara ini sukar hendak ditentukan sama ada akan berakhir dalam tempoh enam bulan atau setahun,’’ jelasnya.

Sehubungan itu, katanya, langkah-langkah pencegahan akan diteruskan dan diperketatkan.

SUMBER: UTUSAN MALAYSIA, 21 OGOS 2009

Tiada ulasan: