PENGUNJUNG SETIA

27 Ogos 2009

PENGGUNA INTERNET TERPUTUS RANGKAIAN

LEDANG 26 Ogos - Seramai 6,500 pengguna talian Telekom Malaysia (TM) dan talian Internet TM Net Streamyx di daerah Ledang terputus rangkaian selepas berlakunya kebakaran pada kabel sepanjang kira-kira 35 meter di tepi Jambatan Sultan Ismail di sini semalam.

Kawasan yang terjejas akibat kejadian kira-kira 7.20 malam itu merangkumi Tanjung Agas, Sungai Mati, Bukit Gambir, Parit Bunga, Serom dan Pekan Rawang.

Kejadian kebakaran itu telah memusnahkan 12 kabel talian telefon dan Internet bernilai lebih RM200,000 dan dipercayai punca kejadian adalah daripada api sampah di kawasan sekitar.

Menurut Jurucakap TM, pihaknya sedang bertungkus lumus membaiki kerosakan kabel tersebut dan seramai 20 kakitangan termasuk pekerja syarikat kontraktor telah dikerah sejak pukul 8 malam semalam.

"Kami menjangkakan kabel fiber optik untuk talian Internet dapat dipulihkan sepenuhnya hari ini namun bagi kabel talian telefon, dijangka dapat disiapkan selewat-lewatnya pada Sabtu ini," katanya.

Beliau memberitahu, kerja-kerja membaiki kerosakan tersebut dijalankan berterusan dan usaha sedang dilaksanakan bagi memperbaiki kerosakan secara berperingkat-peringkat terutamanya di kawasan perindustrian di Tanjung Agas.

"Semua pelanggan diharap dapat memberikan kerjasama dan bersabar menanti talian telefon dan internet disambung semula di kawasan masing-masing," katanya.

Dalam pada itu, Pegawai Operasi Kanan Balai Bomba dan Penyelamat Muar, Ismail Mahmod berkata, pihaknya menerima panggilan kira-kira pukul 7.24 malam semalam berhubung kebakaran kabel di kawasan jambatan itu.

''Kebakaran pada bahan fiber itu menyebabkan asap tebal namun keseluruhan operasi dapat dijalankan dengan lancar dan kami berjaya mengelakkan kesesakan lalu lintas yang lebih teruk di kawasan jambatan," katanya.

Beliau memberitahu, dengan kekuatan dua jentera bomba dan 14 anggota, pihaknya mengambil masa 30 minit untuk memadam sepenuhnya kebakaran.

SUMBER: UTUSAN MALAYSIA, 27 OGOS 2009

Tiada ulasan: