PENGUNJUNG SETIA

15 Ogos 2009

SYARIKAT SWASTA PERLUAS PASARAN KEREPEK PWPK

Oleh Junita Mat Rasid
junita@bharian.com.my

NORDIN dan isterinya, Zaini Hassan menjual pelbagai produk kerepek di kedai mereka.

Risda peruntuk RM50,000 bina bangunan kumpul hasil

TANGKAK: Pengeluaran pelbagai produk kerepek yang diusahakan Perkumpulan Wanita Pekebun Kecil (PWPK) Daerah Ledang kini melangkah jauh apabila produk itu turut dipasarkan oleh sebuah syarikat swasta sehingga ke luar negeri ini melalui Pusat Pengumpulan Pengeluaran Hasil Pekebun Kecil (PPPK) di Sungai Mati, yang ditubuhkan Disember lalu.

Jika sebelum ini produk kerepek keluaran PWPK daerah itu hanya dipasarkan di sekitar kampung berhampiran, kini ia berjaya memperluaskan produk sehingga ke Kuala Lumpur, Kelantan, Terengganu dan Perlis.

Selaras dengan usaha itu satu majlis perasmian PPPK Sungai Mati dan majlis menandatangani Memorandum Persefahaman (MoU) Bekalan Pengeluaran Industri Kecil Sederhana (IKS) antara PWPK Daerah Ledang dengan NBA Enterprise.

Setakat ini, enam daripada 10 PWPK Daerah Ledang iaitu Serom Tiga, Serom Lima, Kampung Durian Condong, Parit Bunga Raya Hujung, Kampung Hujung Tambak dan Kampung Sri Tanjung yang disertai oleh kira-kira 90 keluarga, menandatangani MoU dengan syarikat berkenaan.

Pengarah Risda Johor, Ka`ab Alias, berkata melalui kerjasama itu pihaknya berharap dapat membantu meningkatkan pendapatan pekebun kira-kira RM2,000 sebulan menjelang akhir tahun ini.

AHLI Parlimen Ledang, Hamim Samuri menarik tirai perasmian Pusat Pengumpulan Pengeluaran Hasil Pekebun Kecil Sungai Mati, baru-baru ini.

Katanya, selain tugas utama Risda membantu pekebun melalui tanam semula, pihaknya mengadakan program memasarkan produk yang dihasilkan oleh keluarga pekebun bagi meningkatkan pendapatan mereka.

“ Jika semua isteri pekebun yang menyertai PWPK itu membuat kerepek, pasaran mereka biasanya terhad di kawasan sekitar kampung saja tetapi melalui MoU dengan syarikat swasta itu mereka dapat memasarkan produk ke kawasan lebih jauh, sekali gus membantu meningkatkan pendapatan, ” katanya.

Sehubungan itu, beliau berharap program itu dapat dijalankan secara berterusan dan semua ahli PWPK komited bagi menghasilkan produk kerepek yang berkualiti untuk mendapat pasaran.

Pengarah Urusan NBA Enterprise, Nordin Ashari, berkata PPPK mendapat peruntukan Risda sebanyak RM50,000 untuk membina bangunan tambahan yang dijadikan sebagai pusat pengumpulan hasil.

Katanya, sejak pusat itu dibuka hujung tahun lalu, setiap PWPK membekalkan antara 30 kilogram hingga 40 kilogram kerepek sebulan yang kemudian dipasarkan ke pelbagai lokasi lain sehingga ke Kuala Lumpur, Terengganu, Kelantan dan Perlis.

“Usaha sama itu membantu meningkatkan jumlah hasil jualan peserta dan pada masa yang sama membantu saya menambahkan produk untuk memenuhi pelanggan syarikat yang juga pelanggan tetap di kalangan peniaga kecil, peniaga pasar malam dan orang awam, ” katanya.

Nordin berkata, pihaknya turut menentukan kualiti setiap produk bagi memastikan ia mendapat pasaran yang baik dan semua ahli PWPK turut memahami peranan mereka untuk menghasilkan pengeluaran produk kerepek bermutu dan memenuhi tahap kualiti yang ditetapkan.

Pengerusi PWPK Durian Condong, Rohainah Sulaiman, 35, berkata kewujudan PPPK berjaya menambah pendapatannya kira-kira RM500 sebulan melalui penjualan kuih siput dan kuih jintan manis yang dihasilkan kira-kira 15 ahli perkumpulan itu.

Katanya, sejak awal tahun, pihaknya memasarkan kira-kira 60 kilogram kerepek ke PPPK, sebagai tambahan kerepek yang dipasarkan di sekitar daerah ini.

SUMBER: BERITA HARIAN, 15 OGOS 2009

Tiada ulasan: