PENGUNJUNG SETIA

10 Julai 2009

LIMA LELAKI DIHADAPKAN KE MAHKAMAH KERANA CULIK

LEDANG: Lima lelaki dihadapkan ke Mahkamah Majistret di sini hari ini terhadap tuduhan menculik seorang wanita dengan tuntutan wang tebusan RM1 juta, hujung bulan lalu.

Al Hadi Tukiman, 35; Norizal Md Ali, 27; Chew Ern Tik, 39; Muhamad Taharil Abd Jalil, 19; dan Woon Soon Teck, 23, didakwa menahan Tay Kian Ei, 55, yang berasal dari Taman Desa KSM, Serom 4, di jalan bertanah merah, Jalan Dagang, Sungai Belemang, Sungai Mati, di sini, pada jam 6 petang, 22 Jun lalu bagi mendapatkan wang tebusan.

Kesemua tertuduh didakwa mengikut Seksyen 3 Akta Culik 1961 yang dibaca bersama Seksyen 34 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman mati atau penjara seumur hidup dan boleh dikenakan sebatan, jika sabit kesalahan.

Semua tertuduh, yang berasal dari daerah ini, memahami pertuduhan yang dibacakan dalam Bahasa Melayu dan Mandarin. Bagaimanapun, tiada pengakuan direkodkan.

Pendakwaan dilakukan Timbalan Pendakwa Raya, Safiah Abdul Aziz dan hanya Woon diwakili peguam bela, Mohd Haijan Omar.

Majistret Lydiana Mansur kemudian menetapkan 28 September ini sebagai tarikh sebutan kes itu sementara menunggu laporan nombor siri wang tebusan bagi melengkapkan siasatan pegawai penyiasat.

Sebelum itu, dalam mahkamah yang sama, Norizal dan Muhamad Taharil mengaku tidak bersalah atas tuduhan penyalahgunaan dadah.

Mengikut pertuduhan, kedua-dua ujian air kencing mereka didapati positif dadah jenis 'tetrahydrocannabinol' di Pejabat Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik, Ibu Pejabat Polis Daerah Ledang, jam l 1 tengah hari, 29 Jun lalu.

Kedua-dua mereka didakwa mengikut Seksyen 15(1)(a) Akta Dadah Berbahaya 1952, yang boleh dikenakan hukuman maksimum penjara dua tahun atau denda RM5,000 atau kedua-duanya sekali, jika sabit kesalahan.

Lydiana menetapkan 28 September untuk sebutan semula kes dadah itu. - Bernama

SUMBER: BERITA HARIAN, 10 JULAI 2009

Tiada ulasan: